Foto: Bax Lindhardt

DTU nummer to i verden på rangliste for forskning

På den nye rangliste World University Research Rankings 2020, der fokuserer på tre kerneområder af universiteternes forskning, kommer DTU ind som nummer to i verden og nummer et i Europa.

En ny rangliste evaluerer forskningen ved verdens universiteter baseret på dens impact og excellence samt universiteternes evne til at samarbejde internationalt, med virksomheder og på tværs af discipliner. Og her kommer DTU ind på en andenplads efter det amerikanske topuniversitet Massachusetts Insitute of Technology (MIT).

I World University Research Rankings måles universiteterne på syv indikatorer fordelt på tre kategorier, der alle er relateret til forskning: Research multi-disciplinarity, research impact og research collaborative-ness. Alle indikatorer er baseret på universiteternes publikationer i Web of Science/InCites (Clarivate Analytics) i perioden 2009-2018.

DTU scorer især højt på kategorierne multi-disciplinarity og collaborative-ness, hvilket netop ifølge DTU’s prorektor Rasmus Larsen er forudsætningen for, at universitetets forskning omsættes til gavn for samfundet:

”DTU Sundhedsteknologi kan f.eks. kun lykkes med sin teknologiske topforskning i samarbejde med kliniske forskere. På samme måde skabes der banebrydende resultater på tværs af de tekniske videnskaber, når materialeforskere og elektroingeniører arbejder sammen om mikroantenner, og AI-forskere går sammen med biotek-ingeniører om at finde enzymer med nye egenskaber.

Samarbejde er i det hele taget dybt integreret i DTU’s dna. Vores mål er at skabe en bæredygtig fremtid for mennesker, og for at nå det arbejder vi sammen på tværs af fagligheder og kulturer og har altid en dør åben til samfundet. Det glæder mig, at det målrettede arbejde nu afspejler sig i den fine placering på World University Research Rankings 2020. Og vi er ekstra stolte over resultatet, fordi vores økonomiske forudsætninger adskiller sig markant fra universiteter som MIT’s.”