Børnenes Universitet 2013

Billetter til Børnenes Universitet på DTU revet væk

Materialer

Lørdag den 22. november 2014 afholder DTU for anden gang Børnenes Universitet. Mandag den 27. oktober åbnede tilmeldingen og efter blot en time var de 520 billetter revet væk. Dertil kommer over 190 børn på venteliste. Begejstringen for teknik og naturvidenskab mangler bestemt ikke hos de 9-12 årige.

Med materialeforskningen som årets tema, samler DTU nu for anden gang over 500 børn fra tredje til sjette klasse til Børnenes Universitet.

Inspiration og interesse skortede det ikke på, da Børnenes Universitet sidste år blev afholdt for første gang og DTU har sidenhen fået masser af opfordringer til at gentage arrangementet. Og mandagens kamp om pladserne bekræftede arrangementets popularitet.

”Vi er stadig helt overvældede over den enorme interesse. Vi havde på fornemmelsen, at det ville gå hurtigere end sidste år, hvor pladserne blev besat i løbet af tre uger. Men at det kun ville tage en time i år, var alligevel en overraskelse,” fortæller Anne Hansen fra DTU Fysik, der er projektleder for Børnenes Universitet.

Bevillingshaver og institutdirektør for DTU Fysik Jane Hvolbæk Nielsen supplerer: ”Selvom vi selvfølgelig er kede af at måtte skuffe nogle børn, er vi også meget glade for den store interesse for Børnenes Universitet. Noget kunne tyde på, at det ikke er interessen for naturvidenskab og teknologi, der er problemet lige med denne aldersgruppe, men måske snarere at fastholde den, blandt andet fordi børnene mangler tilbud, der rækker ud over undervisningen i skolen. Og her er vi glade for at yde vores bidrag.”

Støtte fra industrien
Børnenes Universitet 2014, der udover selve dagen også omfatter udviklingen af undervisningsmaterialer til faget natur og teknologi i landets skoler, er blevet mulig takket være en bevilling på alt 1,1 million kroner fra Industriens Fond.

”Det danske arbejdsmarked har brug for folk med naturvidenskabelige og tekniske kompetencer. Det gælder lige nu, men vil også gælde i fremtiden. Derfor vil vi gerne bidrage til, at børnene inspireres og kigger i retning af naturvidenskaben både på kort og på langt sigt,” siger Mads Lebech, der er adm. direktør for Industriens Fond.

Natur og teknik er kreative fag
At temaet for Børnenes Universitet i år er materialer er ingen tilfældighed. Netop nu bygges der i Lund to store nye faciliteter, ESS og MAXIV, der til sammen bliver verdens bedste mikroskop, specifikt dedikeret til materialeforskning.

”I dag inddrages forskningen i udviklingen af alle typer materialer, lige fra legoklodser og mælkekartoner til medicin og vindmøllevinger. Der er derfor masser af spændende og konkrete eksempler fra børnenes hverdag, som vi kan tage udgangspunkt i. Vi vil vise børnene, at natur- og teknisk videnskab er kreative fag, der har en lang række anvendelser”, uddyber Jane Hvolbæk Nielsen.

Om Børnenes Universitet
Børnenes Universitet på DTU organiseres og afholdes af mere end 70 forskere, kommunikationsmedarbejdere, ph.d.-studerende og studentermedhjælpere fra i alt 10 DTU institutter – DTU Byg, Energikonvertering, Fotonik, Fysik, Fødevareinstituttet, Kemi, Kemiteknik, Management Engineering, Mekanik, DTU Space samt DTU Systembiologi. Desuden er der i år tilknyttet 11 lærerkonsulenter.

Læs mere om Børnenes Universitet på http://www.bornenesuniversitet.dk/. På facebook kan du følge Børnenes Universitet og se billeder og video fra dagen. Se desuden trailer fra Børnenes Universitet 2013.