Vingummibamser.

Gratis redskaber til at gøre hverdagen mindre sød

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner

Sundhedsplejersker i Hvidovre Kommune har afprøvet og fundet nyudviklede redskaber til at gøre hverdagen mindre sød for småbørnsfamilier anvendelige i deres vejledning. Fagpersoner i hele landet kan nu downloade materialet, som er blevet til i et projekt ledet af DTU.

Danske børn indtager op til fem gange så mange søde sager (slik, chokolade og kage) og søde drikke (sodavand, saftevand og iste), som der er plads til i en sund kost. De ”tomme kalorier” tager pladsen fra den sunde kost, som små kroppe skal bruge for at vokse sig sunde og stærke.

I forskningsprojektet Er du for sød? har forskere fra DTU Fødevareinstituttet sammen med bl.a. Sundheds- og Tandplejen i Hvidovre Kommune og spiludviklerfirmaet Serious Games Interactive og kommunikationsbureauet FRIDAY udviklet en række redskaber, som skal hjælpe småbørnsfamilier med at gøre hverdagen mindre sød.

Redskaberne (se faktaboksen) er blevet afprøvet i et interventionsstudie i Hvidovre Kommune. Her har i alt 12 sundhedsplejersker brugt redskaberne på forskellig vis i den obligatoriske sundhedssamtale med kommunens førskolebørn og deres familier.

Positiv respons fra fagpersonalet

Sundhedsplejerskerne er generelt begejstrede for redskaberne, som de mener har givet dem større viden at vejlede familierne ud fra og styrket fagligheden i sundhedssamtalerne. Endvidere mener de, at materialerne overordnet set er gode til på en enkel og visuel måde at formidle anbefalingerne for det maksimale indtag af det søde på en positiv måde, der undgå løftede pegefingre.

En fordel er ifølge sundhedsplejerskerne, at de kan vælge og benytte de redskaber, der giver mening i forhold til den enkelte families behov. Det er i tråd med projektets ambition om at udvikle redskaber, som kan håndplukkes og sammensættes alt efter familiens situation i stedet for en alt-eller-intet løsning.

For at gøre materialerne bredere tilgængelig er de lagt ud på projektets website, hvorfra fagfolk og familier fra hele landet kan downloade dem.

Fagfolk såsom sundhedsplejersker, tandlæger, tandplejere, lærere og pædagoger kan bruge dem i forbindelse med undervisning eller sundhedsfremmende arbejde med fokus på en reduktion af indtaget af søde sager.

For at gøre redskaberne så anvendelige som muligt, har projektpartnerne udviklet en række korte instruktionsvideoer og vejledninger til de enkelte materialer. Hjemmesiden indeholder også anvisninger til brug i f.eks. kommuner, hvis man er fagpraktiker eller hvis man er en familie.

Er redskaberne effektive?

I alt har mere end 150 familier deltaget i Er du for sød?-projektet, hvoraf lidt under hundrede er testfamilier og resten har fungeret som kontrolgruppe. Efter afprøvningen er enkelte materialer blevet justeret ud fra feedback fra de deltagende sundhedsplejersker.

DTU Fødevareinstituttets forskere er netop nu i gang med at analysere de indsamlede data for at vurdere, hvilken effekt interventionen har haft. Resultaterne vil blive publiceret i første halvår af 2022.

Alle materialerne kan downloades fra Er du for sød? projektsitet. På websitet er det også muligt at teste, hvor sød din familie er, samt finde konkrete idéer, gode tips og sjove tricks til, hvordan børnefamilier balancerer det søde med det sunde.

Læs også DTU Fødevareinstituttets faktaark: Fakta om nye maksimumgrænser for søde sager, snacks, søde drikke og alkoholiske drikke.

Begrænset plads til tomme kalorier i kosten

Beregninger fra DTU Fødevareinstituttet af råderummet til ”tomme kalorier” såsom chokolade, chips, kage, sodavand, øl og vin viser, at højst 4-6% af det daglige energibehov bør komme fra disse nydelsesmidler. Der er mindst plads til ”tomme kalorier” hos de 4-6 årige.