Ph.d.-forsvar om fremstilling af alternativt brændstof

Bioteknologi og biokemi Bioenergi Fødevarer, fisk og landbrug Fødevareproduktion Fødevareteknologi CO2-udskillelse og CO2-lagring

DTU Fødevareinstituttet inviterer til Johan Alftréns ph.d.-forsvar om metodeudvikling til fremstilling af alternativt brændstof. Forsvaret foregår mandag den 7. april 2014 kl. 13.30.

Johan Alftrén fra DTU Fødevareinstituttet har i sit ph.d.-projekt undersøgt en metode, der skal reducere omkostningerne i udviklingen af mere miljøvenlige alternativer til de oliebaserede brændstoffer og kemikalier. Biomasse fra lignocellulose er et meget interessant råmateriale for produktion af biokemikalier og biobrændstof på grund af den store overflod af råmaterialet, og fordi det er et spildmateriale fra eksempelvis majs og hvede, som ikke direkte konkurrerer med fødevareproduktion.

En af de væsentligste udfordringer i forhold til at gøre bioprocessen økonomisk givende er omkostningerne for cellulaser. Johan Aftrén undersøgte i ph.d.-projektet om metoder til at reducere omkostningerne for cellulaser kan være at immobilisere cellulaser på magnetiske partikler for at muliggøre genbrug af enzymer.

Se invitationen til Johan Alftréns ph.d.-forsvar af afhandlingen: Immobilisering af cellulaser på magnetiske partikler for at muliggøre genbrug af enzymer ved hydrolyse af lignocellulose

Mandag den 7. april 2014 kl. 13.30

DTU Fødevareinstituttet