Photo: Centers for Disease Control and Prevention

Nye metoder til at påvise salmonella i svinekødsproduktionen

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed Fødevareproduktion Bakterier og mikroorganismer

Fødevarebårne infektioner er et stigende problem for folkesundheden. Et Ph.d.-projekt i DTU Fødevareinstituttet har undersøgt nye metoder til at karakterisere og påvise fødevareoverførte sygdomsfremkaldende salmonella i svinekødsproduktionen og i bakterier i vand-, foder- og fødevareprøver.

De traditionelle metoder til karakterisering og påvisning af bakterier er oftest langsomme og tidskrævende. Derfor er udvikling af nye metoder til at karakterisere og påvise sygdomsfremkaldende mikroorganismer meget vigtige for at forbedre fødevaresikkerheden.

Ph.d.-studerende Trine Hansen i DTU Fødevareinstituttet har i sin afhandling undersøgt nye metoder til at karakterisere salmonella i svinekødsproduktionen og påvise ukendte bakterier i vand-, foder- og fødevareprøver.

Undersøgelserne har givet en bedre forståelse for, hvilke faktorer i svinekødsproduktionen der kan bidrage til udviklingen af mere hensigtsmæssige produktionsmiljøer, som kan begrænse forekomsten af salmonella.

I projektet blev en metode også testet baseret på opkoncentrering og sekvensering af dele af genomet for alle mikroorganismer, der er til stede i for eksempel en vandprøve, så man ikke alene ser dem, der specifikt ledes efter, men også kan søge efter andre mikroorganismer. Metoden blev testet på Bacillus cereus i vandprøver og kan bruges til at opdage bakteriologisk forurening under for eksempel fødevareoverførte udbrud, når kilden til forureningen er ukendt.

Læs det danske resume af Trine Hansens ph.d.-afhandling: Molecular Diagnostics of Foodborne Pathogens (pdf).

En kopi af ph.d.-afhandlingen er tilgængelig i DTU Fødevareinstituttet. Når artiklerne i afhandlingen er publiceret, bliver hele afhandlingen tilgængelig fra www.food.dtu.dk. Send en mail til food@food.dtu.dk, hvis du ønsker at få besked, når det sker.

Læs også en artikel i Biosecurity and Bioterrorism: Biodefense Strategy, Practice, and Science, Volume 11, Supplement 1, 2013: Evaluation of Direct 16S rDNA Sequencing as a Metagenomics-based Approach to Screening Bacteria in Bottled Water (pdf).