Photo: Colourbox.com

Deltag i seminar om antibiotikaforbrug og –resistens

Fødevarer, fisk og landbrug Bakterier og mikroorganismer Sundhed og sygdomme Produktionsdyr

Se hvad dagen byder på, når Statens Serum Institut og DTU Fødevareinstituttet den 18. november 2021 holder seminar om antibiotikaforbrug og -resistens i Danmark i anledning af den internationale antibiotikauge. Seminaret bliver også en fejring af det danske overvågningsprogram DANMAP, som fylder 25 i år.

Aktører verden over sætter i uge 46, som er international antibiotikauge, fokus på de risici, der er forbundet med uhensigtsmæssig og unødig brug af antibiotika. Ugen starter den 18. november, som er Europæisk Antibiotikadag, hvor en række aktiviteter vil øge kendskabet til antibiotikaresistens for både sundhedsprofessionelle og borgere.

I den forbindelse inviterer parterne bag det danske overvågningsprogram DANMAP til et seminar om antibiotikaforbrug og -resistens i Danmark. Det er muligt at være fysisk til stede ved seminaret, som bliver afholdt på DTU Lyngby Campus, eller deltage online.

• 12.30 - 12.45: Velkommen (DTU/SSI)

• 12.45 - 13.00: DANMAP – 25 år med One Health tilgang til overvågning af antibiotikaresistens
    - Henrik C. Wegener, Rektor, Københavns Universitet

• 13.00 - 13.55: Gennemgang af highlights fra DANMAP
    - Birgitte Borck Høg, DTU Fødevareinstituttet, redaktør for DANMAP
    - Majda Attauabi, SSI, redaktør for DANMAP

• 13.55 – 14.10: Udfasning af medicinsk zink – hvad gør branchen for at finde gode alternativer som ikke medfører et stigende antibiotikaforbrug?
    - Nicolai Rosager Weber, Afdelingsleder, ph.d., Husdyr Innovation, SEGES

• 14.10 – 14.40: Pause - kaffe/te/kage

• 14.40 – 15.00: Impact of COVID-19 on antimicrobial use in Denmark
    - Berit Müller-Pebody, SSI, redaktør for DANMAP

• 15.00 – 15.30: Applying Behavioural and Cultural Insight to tackle Antimicrobial Resistance
    - Ketevan Kandelaki, Technical officer, AMR Governance and Stewardship, WHO Regional Office for Europe

• 15.30 – 15.55: DANMAP: A model for antimicrobial resistance surveillance in Europe?
    - Dominique L. Monnet, PharmD ph.d., ECDC

• 15.55 - 16.00: Tak for i dag (DTU/SSI)

Torsdag den 18. november 2021 kl. 12.30–16.30.

DTU
Oticonsalen
Anker Engelundsvej 1
2800 Kgs. Lyngby

Tilmelding

Tilmeld dig og vælg i formularen mellem fysisk tilstedeværelse eller online deltagelse. Hvis du gerne vil være med i Lyngby, skal vi have din tilmelding senest fredag den 12. november, mens det er muligt at tilmelde sig online deltagelse frem til den 17. november.

DANMAP-programmet har siden 1995 overvåget brugen af antibiotika til mennesker og dyr i Danmark, og forekomsten af antibiotikaresistens blandt bakterier i dyr, mennesker og fødevarer. DANMAP er blandt de ældste overvågningsprogrammer i verden inden for antibiotika og resistens.

Hent DANMAP-rapporten for 2020 fra DANMAP’s website.