Photo: Colourbox.com

Tre kopper kaffe om dagen er OK for de fleste voksne

Fødevaresikkerhed Ernæring og kostvaner Fødevarer, fisk og landbrug Sundhed og sygdomme

Raske voksne vil generelt ikke opleve bivirkninger ved et koffeinindtag på mindre end 400 mg dagligt, hvilket svarer til tre kopper kaffe dagligt. Grænsen for et sikkert koffeinindtag er dog lavere for gravide kvinder og børn. Det slår den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, fast i en ny risikovurdering, som er på linje med DTU Fødevareinstituttets vurdering.

Koffein er et naturligt forekommende stof, som stimulerer centralnervesystemet og kan øge årvågenhed og koncentration. Koffein har været en del af menneskets kost gennem århundreder, primært gennem indtag af kaffe, te og kakao, hvor koffein findes naturligt. Stoffet tilsættes også en række produkter som fx sodavand og energidrikke.

De fleste mennesker vil ikke opleve problemer ved et moderat indtag af koffein, mens for højt indtag kan medføre bivirkninger som søvnløshed, rastløshed, hjertebanken, irritabilitet, nervøsitet og angst. EFSA har gennemgået den videnskabelige viden indenfor området for at vurdere, hvor meget koffein forbrugere kan indtage, uden at det giver bivirkninger.

Mindre koffein til gravide kvinder og børn

Ifølge EFSA’s vurdering kan raske voksne indtage op til 400 mg koffein dagligt uden at opleve bivirkninger. For gravide kvinder vurderer EFSA dog, at grænsen for et sikkert koffeinindtag ligger på 200 mg dagligt. Et indtag i den størrelsesorden giver ikke grund til bekymring for barnets sundhed.

EFSA vurderer desuden, at et sikkert indtag for børn ligger på 3 mg per kilo kropsvægt dagligt. Det svarer til, at et barn på 25 kilo kan indtage 75 mg koffein eller to dåser cola.

Højst koffeinindtag hos danske voksne

I risikovurderingen har EFSA beregnet koffeinindtaget for befolkningen i en række europæiske lande ved hjælp af data fra kostundersøgelser i de respektive lande. Beregningerne viser, at voksne danskere har det højeste koffeinindtag. Det er også i Danmark, at man finder flest voksne med et dagligt koffeinindtag på mere end 400 mg, idet en ud af tre voksne danskere overskrider denne grænseværdi.

Risikovurderingen er udarbejdet af EFSA’s panel for diætetiske produkter, ernæring og allergier. På EFSA’s website er risikovurderingen publiceret sammen med blandt andet en forklaring af vurderingen og et faktaark.

Læs også DTU Fødevareinstituttets pressemeddelelse fra den 16. december 2014: Mange børn og unge får for meget koffein fra energidrikke . På side 96-98 i rapporten om 10-35-årige danskeres indtag af energidrikke  findes en beskrivelse af en række myter og fakta om koffein.