Bakteriepopulationen påvirker omsætningen af stoffer i tarmen

Ernæring og kostvaner Bioteknologi og biokemi Fødevarer, fisk og landbrug Sundhed og sygdomme

Vores tarmbakterier er vigtige for kroppens sundhed, blandt andet gennem deres bidrag til omsætning af stoffer i tarmen. Et ph.d.- projekt i DTU Fødevareinstituttet har sat fokus på nye metoder til at måle tarmbakteriernes stofomsætning.

Gavnlige bakterier, probiotika, og gavnlige kulhydrater, præbiotika, påvirker sammensætningen af de stoffer, som bliver dannet af bakterierne i tarmen. Karolina Sulek fra DTU Fødevareinstituttet har i sin ph.d.-afhandling haft fokus på at udvikle avancerede metoder til at måle på den meget komplekse blanding af stoffer, som produceres i tarmen.

Karolina Sulek har også anvendt metoderne til at vise, at stofomsætningen i bakterier fra afføringsprøver, indsamlet fra patienter med betændelse i tyktarmen, adskiller sig fra stofomsætningen i bakterier, som er indsamlet fra raske mennesker.

Disse og afhandlingens øvrige resultater er et vigtigt bidrag til forståelsen af det samspil, der foregår mellem tarmbakterierne og vores krop. Metoderne vil i fremtiden blive anvendt til at fortsætte med at samle det komplekse puslespil, som udgøres af tarmbakteriernes stofomsætning og deres kommunikation med kroppen omkring dem.

Se Karolina Suleks ph.d.-afhandling: Bacterial Impact on the Gut Metablolome (pdf).