Photo: Colourbox.com

Invitation til seminar om kostundersøgelser og fødevaredatabaser

Ernæring og kostvaner Fødevarer, fisk og landbrug

DTU Fødevareinstituttet inviterer til seminar om de nationale kostundersøgelser og instituttets fødevaredatabaser den 28. august 2013. Kom og hør om, hvorfor og hvordan DTU Fødevareinstituttet gennemfører de nationale kostundersøgelser, om muligheder og begrænsninger ved instituttets fødevaredatabaser, og hvordan viden om danskernes kost bliver brugt, når nye kostråd bliver udviklet.

Viden om, hvad danskerne spiser, har betydning for forebyggelse af kostrelaterede livsstilssygdomme som hjerte-kar-sygdomme, type 2 diabetes og fedme. DTU Fødevareinstituttet har siden 1985 gennemført nationale undersøgelser af danskernes kost. Data over, hvad danskerne spiser, indgår i udviklingen af de nye kostråd, som snart bliver lanceret.

Hvad spiser danskerne egentlig? Hvorfor og hvordan gennemfører DTU Fødevareinstituttet de nationale kostundersøgelser, og hvad kan undersøgelserne bruges til? Hvad kan man bruge instituttets fødevaredatabaser til? Hvad er databasernes muligheder og begrænsninger, og hvordan vil instituttet gerne udvikle dem fremover?

Det er nogle af de spørgsmål, et seminar om kostundersøgelser og fødevaredatabaser på DTU Fødevareinstituttet har til formål at besvare.

Seminaret indgår i rækken af åbne institutseminarer om fødevaresikkerhed, ernæring, fødevarekvalitet, fødevareteknologi samt miljø og sundhed, som DTU Fødevareinstituttet løbende holder om instituttets forskning, myndighedsbetjening og aktuelle emner.

Velkomst
v/afdelingschef Gitte Gross, DTU Fødevareinstituttet

Hvorfor og hvordan gennemføres de nationale kostundersøgelser?
v/seniorrådgiver Sisse Fagt, DTU Fødevareinstituttet

Fra kostundersøgelse til indtag af næringsstoffer
v/seniorrådgiver Tue Christensen, DTU Fødevareinstituttet

Fødevaredata – hvordan bliver de indsamlet og kvalitetssikret?
v/akademisk medarbejder Erling Saxholt, DTU Fødevareinstituttet

Eksempler på hvad kostundersøgelserne bliver brugt til
v/seniorrådgiver Sisse Fagt, DTU Fødevareinstituttet

Hvordan bliver data fra kostundersøgelserne brugt i udviklingen af kostråd?
v/postdoc Ulla Holmboe Gondolf, DTU Fødevareinstituttet

Afrunding
v/afdelingschef Gitte Gross, DTU Fødevareinstituttet

Se invitation (pdf).

Onsdag den 28. august, kl. 13.00-16.00

DTU Lyngby Campus
Matematiktorvet
Bygning 303
Auditorium 42
2800 Kgs. Lyngby

Tilmelding

Det er gratis at deltage i seminaret. På grund af begrænset deltagerantal er tilmelding nødvendig på www.food.dtu.dk senest mandag den 26. august 2013.

For spørgsmål om program og indhold:
Afdelingschef Gitte Gross

For praktiske spørgsmål: