Foto: Tobias Eskildsen

Legater til forskning i D-vitaminmangel, bakterie-DNA og nano-guld

Bakterier og mikroorganismer Kemi Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner
Tre forskere på DTU får legater til at indkøbe nye instrumenter og maskiner, som kan løfte deres forskning. Legaterne er uddelt af Direktør dr. Techn. A.N. Neergaards og Hustrus Fond.

Direktør dr. Techn. A.N. Neergaards og Hustrus Fond kunne i år tilgodese tre forskere fra henholdsvis DTU Fødevareinstituttet, DTU Kemi og DTU Systembiologi med legater på et samlet beløb på omkring 127.000 kr.

Måle effekten af øget D-vitaminindtag på muskelstyrken

På DTU Fødevareinstituttet modtager seniorforsker Rikke Andersen 30.560 kr. til indkøb af et instrument, der kan måle muskelstyrke. Muskelsvaghed i forbindelse med D-vitaminmangel er velkendt hos ældre, men problemstillingen er mindre dokumenteret hos yngre personer. Instrumenterne vil bidrage til at undersøge, hvor meget muskelstyrken forbedres blandt yngre med lavt niveau af D-vitamin, når D-vitamin-indtaget øges.

Grundforskning i guld-nanomaterialer

Lektor Jingdong Zhang fra DTU Kemi modtog 36.544 kr. til indkøb af et Quartz-Crystal Microbalance (QCM)- instrument. Instrumentet kan måle meget små forskelle i masse ved hjælp af frekvensmålinger og vil særligt bidrage til, at forskningsgruppen NanoKemi kan videreføre grundforskningen i guld-nanomaterialer. NanoKemi har i mere end 20 år udviklet flere nye guldmaterialer.

Bekæmpelse af bakterieinfektioner

Lektor Lars Jelsbak fra DTU Systembiologi modtog 60.000 til et apparatur, der kan visualisere bakteriers DNA. Med apparatet er det muligt at finde nye metoder til at bekæmpe infektionssygdomme, som er forårsaget af bakterier. Det bliver også muligt at udvikle nye metoder til at kortlægge spredningen af sygdomsfremkaldende bakterier, samt hurtigere diagnostik på hospitalerne.

Legatuddelingen blev fejret den 13. november 2015 ved en reception på DTU.