Photo: Colourbox.com

Øget viden om D-vitamin med matematisk model

Ernæring og kostvaner Fødevarer, fisk og landbrug Sundhedsfremmende stoffer

Ny matematisk model beskriver ændringer i koncentrationen af D-vitamin i blod og væv i minigrise, efter de har fået D-vitamin i kosten eller er blevet belyst med en lampe, der efterligner solens stråler. Modellen, som bidrager til øget viden om D-vitamin, er udviklet i et ph.d.-projekt i DTU Fødevareinstituttet.

Det er vigtigt, at vi mennesker får D-vitamin nok, da vitaminet hjælper kroppen med at optage kalk. D-vitamin er betydningsfuldt i forbindelse med knoglevækst, og mangel på D-vitamin kan blandt andet føre til engelsk syge.

D-vitamin bliver dannet i huden efter påvirkning fra solens UV-B-stråler, men i Danmark sker dannelsen af D-vitamin kun i sommerhalvåret, hvor solen står højt på himlen. Om vinteren må danskerne dække behovet for D-vitamin gennem kosten og muligvis også fra kroppens eget lager af D-vitamin.

Lagring af D-vitamin

Anders Burild fra DTU Fødevareinstituttet har i sit ph.d.-projekt undersøgt D-vitamin-lagerets ændring under forskellige påvirkninger. Studierne er foretaget i minigrise, efter de har fået D-vitamin i kosten eller er blevet belyst med en lampe, der efterligner solens stråler.

Undersøgelserne viser blandt andet, at indholdet af D-vitamin i fedt og hud faldt, da belysningen ophørte. Resultaterne førte til udviklingen af en matematisk model for minigrise, som beskriver ændringer af koncentrationen af D-vitamin i blod og væv efter belysning med UV-B-stråler eller indtag af D-vitamin i foderet

Bedre viden om D-vitamin-status hos mennesker

Ph.d.-projektet har desuden omfattet udvikling af nye kvantitative analysemetoder til D-vitamin, som i fremtiden kan bruges til at udforske D-vitamin i mennesker og dyr.

Viden om kroppens D-vitamin-lager er yderst sparsom. Øget kendskab til D-vitamin lageret og dets bidrag til D-vitamin-status, eksempelvis viden om niveauet af D-vitamin i kroppen i vinterhalvåret, kan hjælpe til at optimere D-vitamin-status hos danskerne året rundt, og bidrage til at mindske D-vitaminmangel.

Læs Anders Burild ph.d.-afhandling: Vitamin D3 in pigs. Distribution, Storage and Turnover under Various Input Conditions (pdf).