MRSA

MRSA-infektioner i mennesker kan stamme fra køer

Fødevaresikkerhed Bakterier og mikroorganismer Gener og genomer Sundhed og sygdomme

En type MRSA-bakterier, der er udbredt i mennesker mange steder i verden, viser sig oprindeligt at komme fra køer. Ved at undersøge bakteriernes gener, har forskere fra blandt andet University of Edinburgh, DTU Fødevareinstituttet og Statens Serum Institut for første gang kunnet give den præcise forklaring på, hvor smitten er kommet fra.

MRSA er en type stafylokokbakterier, der er muteret, så de er blevet resistente overfor penicilliner og andre lignende antibiotika. MRSA har været kendt i mange år. Indtil for cirka 10 år siden, var MRSA dog stort set udelukkende et problem på hospitaler, hvor det ramte i forvejen syge mennesker.

Men de seneste ti år er der over hele verden sket en stigning i smittede, der ikke har været i forbindelse med hospitaler. Den type såkaldt samfundserhvervede MRSA-tilfælde har været med andre stammer af MRSA, som er endnu mere virulente, fordi de har været i stand til at smitte mennesker, der ikke var svækkede af andre sygdomme.

Ved at undersøge gener fra stafylokokker fra køer og mennesker fra fire kontinenter, har forskere fra blandt andet University of Edinburgh, DTU Fødevareinstituttet og Statens Serum Institut kunnet vise, at en af bakteriestammerne er sprunget fra køer til mennesker i to uafhængige omgange for cirka 40 år siden.

Indtil nu har man ikke kunne dokumentere, hvor de samfundsrelaterede MRSA-typer stammede fra. Resultater fra undersøgelsen giver en forklaring. Det er en meget vigtig opdagelse, der giver biologisk forståelse af, hvordan bakterier kan sprede sig. Den øgede forståelse vil på sigt og via yderligere forskning kunne give svar på, hvordan man kan forebygge og bekæmpe udbredelsen af MRSA.

Bakterien udviklede sig, så den kunne smitte mennesker

Efter at være sprunget over på mennesker tilpassede stafylokokbakterien sig til sin nye vært ved at optage nye gener og dermed egenskaber som gør den bedre tilpasset til at sprede sig mellem mennesker. For eksempel var bakterierne følsomme overfor antibiotika i dyrene, mens de udviklede resistens for en række antibiotika, da de havde spredt sig til mennesker.  Herudover har bakterien optaget gener, der gør stafylokokken i stand til at undertrykke menneskets immunforsvar.

Den stamme, forskerne har sporet hedder CC97. Den er en af cirka 10 store, verdensomspændende stammer af CA-MRSA, som smitter ellers raske mennesker uden kontakt til hospitalsmiljøet. I Danmark er CC97 ikke blandt de hyppigste MRSA, men flere og flere bliver smittet. Den blev første gang set i Danmark i 2007 med to smittede – i 2012 var det 30.

Unik dansk registrering af MRSA

Undersøgelsen af stafylokokgenerne er ledet af en forskergruppe i Edinburgh, og den er et samarbejde mellem universiteter i Edinburgh og Cambridge, DTU Fødevareinstituttet, Statens Serum Institut og den engelske pendant Health Protection Agency.

I Danmark har man siden 2007 registreret data og gemt bakterier fra samtlige personer, der er blevet smittet med MRSA. Det er det eneste sted i verden, man har det totale overblik, og det danske bidrag har derfor været af afgørende betydning for, at man for først gang kan dokumentere oprindelsen i køer.

Undersøgelsen er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift mBio: Livestock Origin for a Human Pandemic Clone of Community-Associated Methicillin-Resistant Staphylococcus aureus.

Læs også pressemeddelelse om svine-MRSA: Svine-MRSA stammer oprindeligt fra mennesker.