lactococcus proteinase

Konference kaster lys på mikrobielle ingredienser

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevareproduktion Fødevareteknologi Sundhedsfremmende stoffer

Den nyeste viden om mikrobielle ingredienser bliver præsenteret på den første internationale konference om emnet, som løber af stablen i København fra den 2.-4. maj 2018. DTU Fødevareinstituttet er medarrangør af konferencen.

Verdenssundhedsorganisationen, WHO, forventer, at verdens befolkning vil vokse fra de nuværende syv milliarder til 9,5 milliarder i 2050. I takt med et stigende behov for fødevarer vil efterspørgslen efter nye ingredienser stige - særligt ingredienser, der kan minimere spild, optimere smag og konsistens samt tilføre fødevarerne sundhedsfremmende egenskaber.

En international konference i København vil fra den 2.-4. maj 2018 sætte fokus på den seneste forskning inden for udviklingen og brugen af mikrobielle fødevare- og foderingredienser. Samtidig vil verdens førende ingrediensproducenters tiltag og erfaringer på området blive vist.

Mikrobielle ingredienser kan være mikroorganismer, som f.eks. mælkesyrebakterier eller starterkulturer, der bliver tilsat fødevarer og foder. Mikrobielle ingredienser kan også være probiotika eller ingredienser lavet ved hjælp af en mikroorganisme, som eksempelvis enzymer, peptider eller metabolitter.

Danske og internationale eksperter vil på konferencen få mulighed for at dele og diskutere deres erfaringer. Dels om, hvad der kan hjælpe i udviklingen af fremtidens ingredienser. Dels om, hvordan viden om ingrediensers påvirkning af mikrobiomet kan bruges til at gøre mennesker og dyr sundere. Og dels om, hvordan spildprodukter kan bruges i udviklingen af ingredienser, som kan mindske det globale madspild.

DTU Fødevareinstituttet er medarrangør af konferencen, som er relevant for personer fra forskningsinstitutioner, myndigheder, virksomheder og journalister med interesse for området.

Send forslag til posters

Deadline for at indsende abstracts til posters er den 28. februar. Abstracts kan indsendes via konferencens website.

Onsdag den 2. maj til fredag den 4. maj 2018.

Maersk Tower
Blegdamsvej 3B
2200 København N

Tilmelding

Tilmelding foregår via konferencens website. Til og med den 1. marts koster det 2.500 kroner for videnskabsfolk, 4.000 kroner for industrifolk og 1.800 kroner for studerende at deltage. Herefter stiger prisen.

Med i prisen er forplejning i frokost- og kaffepauserne samt åbnings og afslutningsreception med fermenterede drikkevarer. Konferencemiddagen foregår i brygger Jacobsens gamle haller, Carlsberg Museum, og kan tilkøbes for 700 kroner.

For Ph.d.-studerende eller forskere er det muligt at søge om et legat, der udløser 1.000kr i rabat på konferencegebyret ved tilmelding senest den 28. februar 2018. Det er et krav, at den studerende eller forskeren skal have opnået deres grad højst fem år før ansøgningsdeadline. Legatet bliver tildelt af Federation of European Microbiological Societies, FEMS.

Kontakt

For spørgsmål om program og tilmelding kontakt arrangørerne på info@cap-partner.eu