Rejerestprodukter. Foto: Launis

Restprodukter fra rejeindustrien skal give større værdi

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevareproduktion Fisk og skaldyr Innovation og produktudvikling

Forskere og industrifolk vil sammen finde en rentabel og miljøvenlig måde at trække værdifulde stoffer som smagsstoffer, calcium og collagen ud af rejeindustriens restprodukter. DTU står i spidsen for projektet, som Innovationsfonden støtter med 13,7 millioner kroner.

Produktionen af pillede rejer genererer en stor mængde restprodukter, der indtil nu som oftest er endt som dyrefoder eller affald. Restprodukterne (rejeskaller, rejehoveder og kogevand) er dog rige på bl.a. calcium, collagen og smagsstoffer, som f.eks. kan bruges i kosttilskud og fødevarer.

Derfor vil danske forskere og virksomheder i et nyt projekt, ReMeSS, finde en rentabel måde at trække de værdifulde stoffer ud. Tidligere forsøg har vist, at ekstraktion af stofferne er mulig. Men det har ikke kunnet betale sig, hvis man kun ekstraherer ét stof. Derfor vil ReMeSS-projektet udvikle en proces, der gør det muligt at ekstrahere flere stoffer.

"Vores ambition er at trække værdi ud af restprodukter, som hidtil har haft ringe værdi, eller ligefrem været en udgift for industrien, og samtidig gøre produktionen af pillede rejer mere bæredygtig."
Lektor Nina Gringer

”Styrken ved projektet er, at aktører fra hele værdikæden er med. Vi har dermed de nødvendige kompetencer for at skabe en økonomisk rentabel proces,” siger projektleder og lektor ved DTU Fødevareinstituttet Nina Gringer.

”Vores ambition er at trække værdi ud af restprodukter, som hidtil har haft ringe værdi, eller ligefrem været en udgift for industrien, og samtidig gøre produktionen af pillede rejer mere bæredygtig,” forklarer hun.

Der er dog ikke bare økonomiske og miljømæssige fordele ved at udnytte restprodukterne bedre: Kroppen optager lettere calcium i kosttilskud, hvis det kommer fra en organisk kilde som rejeskaller end det uorganiske kalk, der kommer fra et kalkbrud. Og smagsstoffer udvundet af restprodukterne kan være med til at mætte forbrugerefterspørgslen efter naturlige tilsætningsstoffer.

Brug af nye og grønne teknikker

Med en filterpresse udviklet på DTU skal restprodukterne skilles i en væske- og en tørstofdel. Massen kommer derved til kun at fylde 1/3, hvorved projektpartnerne hurtigere og med mindre mængder kemikalier kan ekstrahere de værdifulde stoffer én efter én ved hjælp af en kaskadeteknik.

Målet er at trække flest mulig højværdistoffer ud til brug som ingredienser i fødevarer og helsekostprodukter. Takket være kombinationen af filterpresse og skånsomme ekstraktionsteknologier kan flest mulige produkter ekstraheres med den mindst mulige mængde restprodukt til følge.

Se DTU Fødevareinstituttets  temasite om bæredygtig udvikling, som fortæller om mange af de måder, instituttet arbejder på at skabe bæredygtige teknologiske løsninger indenfor fødevareområdet. Læs bl.a. om andre projekter, som omdanner restprodukter til nye ingredienser og fødevarer.

Om partnerne:

• Launis har siden 1958 produceret og leveret fiskeprodukter til det danske frokostbord. Virksomheden har forpligtet sig på at gøre produktionen mere bæredygtig for at sikre at også fremtidige generationer får mulighed for at spise af havets fisk og skaldyr.
  • Danish Fish Protein producerer proteinprodukter til fødevareindustrien med særligt fokus på marinebaserede ingredienser. Virksomheden har mange års erfaring med forskning og udvikling i ressourceudnyttelse af råvarer fra fiskeindustrien.
  • Apotekernes A.m.b.a. er et andelsselskab ejet af Danmarks apotekere. Selskabet arbejder med udvikling, indkøb, salg og markedsføring af apotekernes eget mærke, Apotekets.
  • Health Nordica har 30 års erfaring i udvikling af helsekost til både dyr og mennesker. Virksomheden udarbejder opskrifter, indkøber råvarer og sikrer at helsekostprodukternes anprisninger overholder EU og danske regulativer.
  • Helsebranchens Leverandørforening er en forening af producenter, konsulenter og grossister, som arbejder for udbredelsen af veldokumenterede helsekostprodukter af høj kvalitet til forbrugerne.
  • Science Brew er en DTU spin-out virksomhed med stor erfaring i at skabe nye ingredienser og produkter af restprodukter i forbindelse med ølbrygning. Virksomheden har opfundet patenterede teknologier til brug i processen med at udnytte råvarer bedre.
  • DTU Fødevareinstituttet arbejder bl.a. på gennem forskning og samarbejde med industrien at udvikle metoder til bedre at udnytte de restprodukter, fødevareindustrien generer i produktionen. Instituttets vision er at gøre en forskel ved bl.a. at udvikle nye og bedre fødevarer til den voksende befolkning og skabe bæredygtige teknologiske løsninger.

Projektet er med til at understøtte FN’s Verdensmål 12 om at sikre bæredygtige produktionsformer.