Photo: Colourbox.com

Pesticidrester i kosten 3. kvartal 2021

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed
I alt 464 fødevarer er udtaget i forbindelse med den danske pesticidkontrol for 3. kvartal 2021. DTU Fødevareinstituttet har vurderet, at en sundhedsmæssig risiko ikke kan udelukkes for pesticidrester i fem prøver.

Hvert kvartal rapporterer DTU Fødevareinstituttet og Fødevarestyrelsen resultater fra den danske pesticidkontrol. Rapporten for 3. kvartal 2021 omfatter resultater for 464 konventionelle eller økologiske stikprøver og mistankeprøver af frugt, grøntsager, korn, forarbejdede produkter og animalske produkter, som er analyseret for pesticidrester.

I fem prøver er pesticidrester fundet i koncentrationer over grænseværdien, hvor det er vurderet, at en sundhedsmæssig risiko ikke kan udelukkes. Det drejer sig om:

• chlorpyrifos i appelsiner fra Egypten og Marokko
  • imazalil i appelsiner fra Marokko
  • carbendazim og benomyl i bønner med bælg fra Indien
  • ethylenoxid i tørrede ajwainfrø fra Indien.
Overskrider pesticidindholdet i en fødevare grænseværdien, må den ikke længere sælges. Vurderes det, at indholdet kan udgøre en sundhedsmæssig risiko, bliver fødevaren også tilbagekaldt fra markedet, og en notifikation kan blive sendt via EU’s advarselssystem for foder og fødevarer, RASFF. Fem RASFF notifikationer er sendt i forbindelse med fund af pesticidrester i 3. kvartal 2021.

I én prøve af økologiske havrekerner fra Sverige er indhold af chlormequat-chlorid fundet. Indholdet er vurderet til ikke at være i overensstemmelse med varestandarden.

Se kvartalsopgørelsen: Pesticider i kosten, Pesticidkontrol af fødevarer, 3. kvartal 2020 (pdf). Kvartalsopgørelsen er udelukkende en opgørelse af de prøver, som er analyseret i det kvartal.

Resultaterne fra Fødevarestyrelsens pesticidkontrol vil blive rapporteret mere indgående i den årlige rapport om pesticidrester i fødevarer, som DTU Fødevareinstituttet udarbejder i samarbejde med Fødevarestyrelsen. Rapporten publiceres i sidste halvdel af året efter det år, hvor prøverne er udtaget.

Find kvartalsrapporten og tidligere årsrapporter samt flere oplysninger om pesticidrester på DTU Fødevareinstituttets website.