Konference om risikovurderinger og deres betydning

Se oplæg fra konference om risikovurderinger og deres betydning

Fødevaresikkerhed Fødevarekvalitet Fødevarer, fisk og landbrug
Den 23. september 2022 var 150 forskere og fagpersoner fra fødevarevirksomheder, brancheorganisationer og offentlige myndigheder samlet til en konference om risikovurderinger og deres betydning i DTU Fødevareinstituttet. Se præsentationer og optagelser af oplæggene.

Videnskabelige risikovurderinger af fødevarer er vigtige, fordi de giver virksomheder, politikere og myndigheder et beslutningsgrundlag for at håndtere risici ved fødevarer.

På en konference den 23. september 2022 fortalte forskere om det videnskabelige arbejde med at udarbejde risikovurderinger og formidle dem i tilgængelige værktøjer. Derudover fortalte Fødevarestyrelsen, Miljøstyrelsen og Landbrug & Fødevarer om, hvordan de bruger de videnskabelige vurderinger, og hvilken betydning det har for deres arbejde.

Se og læs mere

Se videooptagelser og præsentationer af oplæggene.

• Director Bernhard Url, Executive, EFSA: Trusted Science for Safe Food
    Præsentation (pdf)
  • Seniorrådgiver Pelle Thonning Olesen, DTU Fødevareinstituttet: Kemisk risikovurdering,
    Præsentation (pdf)

• Professor Lisbeth Truelstrup Hansen, DTU Fødevareinstituttet Mikrobiologisk risikovurdering
    Præsentation (pdf)

• Seniorforsker og forskningsgruppeleder Morten Poulsen, DTU Fødevareinstituttet: Helhedsvurdering – risk benefit vurdering
    Præsentation (pdf)

• Forskningsgruppeleder Eva Bay Wedebye, DTU Fødevareinstituttet: Danish (Q)Sar Database
    Præsentation (pdf)

• Professor Frank M. Aarestrup, DTU Fødevareinstituttet: Online og frit tilgængelige genomiske analyser
    Præsentation (pdf)

• Professor Paw Dalgaard, DTU Fødevareinstituttet: Mikrobiologisk risikovurdering

• Professor Tine Hald, DTU Fødevareinstituttet: Bæredygtighed vs. risiko
    Præsentation (pdf)

• Chefforsker Lis Alban, Landbrug & Fødevarer: Brug af videnskabelige risikovurderinger,
    Præsentation (pdf)

• Kontorchef Magnus Løfstedt, Miljøstyrelsen: Fra risikovurdering til risikohåndtering
    Præsentation (pdf)

• Akademisk medarbejder Sandra Fisker Tomczyk, Fødevarestyrelsen: Fødevarestyrelsens brug af risikovurderinger
    Præsentation (pdf)

Konferencen var støttet af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, Food & Bio Cluster Denmark og European Food Safety Authority. Konferencen markerede også, at EFSA fejrer 20-års jubilæum i år.