Bælgfrugter. Foto: Colourbox.dk

Kom til webinar om sund og klimavenlig kost

Ernæring og kostvaner Fødevarer, fisk og landbrug Fødevareproduktion

Det fulde program er nu klar til et webinar om, hvad vi kan gøre for at fremme en sund og klimavenlig kost. Kom og vær med den 2. maj, når DTU Fødevareinstituttet holder webinar i anledning af Fødevaretopmødet 2022.

Hvis verdenssamfundet skal nå i mål med rådene fra FN’s klimapanel, skal klimaaftrykket fra fødevareforbruget reduceres markant. Hvordan kan forskere, forbrugere, myndigheder og fødevarevirksomheder bidrage til at nå FN’s mål og være med til at fremme en mere sund og klimavenlig kost? Svarene på det spørgsmål er omdrejningspunktet ved et webinar, som DTU Fødevareinstituttet inviterer til den 2. maj kl. 9-12. Webinaret er et ’side event’ i Fødevaretopmødet "World Food Summit” 2022, som Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri står bag.

I en række oplæg vil forskere og andre aktører på fødevareområdet komme med korte inspirerende indlæg, der blandt andet vil sætte fokus på:

• Data og metoder til at beregne klimaaftrykket af fødevarer - og andre parametre, der kan bidrage til en bredere forståelse af bæredygtighed i forbindelse med fødevarer
  • Erfaringer med at implementere nye nationale, klimavenlige kostråd i praksis
  • Status og perspektiver i forhold til at fastlægge minimumskriterier for bæredygtige indkøb af offentlige fødevarer
  • Værktøjer til at motivere producenter og forbrugere til at tage nogle mere bæredygtige og klimavenlige valg
  • Overblik over bæredygtige og klimavenlige kostråd i forskellige lande

Der vil være tid til dialog og spørgsmål.

Mandag 2. maj 2022 kl. 9-12

Sted

Arrangementet bliver holdt online via Zoom. Link til arrangementet bliver sendt til tilmeldte deltagere efter tilmeldingsfristen.

• Welcome (Christine Nellemann, Director of DTU National Food Institute)
  • Moving beyond climate change: Toward environmentally sustainable food systems (Peter Fantke, Professor, DTU Sustain)
  • Sustainable and climate-friendly Food-Based Dietary Guidelines in different countries (Corné van Dooren, Senior Advisor Sustainable Diets, WWF Netherlands)
  • The Danish official Dietary Guidelines - good for health and climate - the process (Anne Pøhl Enevoldsen, Office Manager, Danish Veterinary and Food Administration)
  • Discussion/Pause
  • Climate impact of The Danish Climate friendly plant rich diets using different databases (Ellen Trolle, Senior Research Officer, DTU National Food Institute)
  • Nordic collaboration on Environmental Footprint (Charlotte Thy, Coordinator, Nordic Environmental Footprint Group and Senior Product Developer & Lead Auditor, Bureau Veritas Denmark)
  • Tools to motivate producers and consumers towards more climate-friendly food development and food choices (Helle Margrete Meltzer, Research Director, Norwegian Institute of Public Health)
  • Setting minimum criteria for green public procurement (Simon Rask, Head of Section, Danish Veterinary and Food Administration)
  • Q & A, discussion and final remarks (Christine Nellemann, Director of DTU National Food Institute)
Tilmelding

Tilmeld dig arrangementet via DTU Fødevareinstituttets website senest den 30. april 2022.
Arrangementet bliver afholdt på engelsk.

For spørgsmål om arrangementet kontakt food@food.dtu.dk.