Havregryn. Foto: Colourbox

Fuldkorn spiller en vigtig rolle i en sund og planterig kost

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner
Fuldkornsprodukter er en vigtig del af en sund, bæredygtig og planterig kost, viser en faglig vurdering udarbejdet af DTU Fødevareinstituttet til Fødevarestyrelsen. Derudover er kornprodukter blandt de fødevarer, som har det mindste klimaaftryk.

At vi skal spise varieret, vil næppe komme som en overraskelse for nogen. Forskere fra DTU Fødevareinstituttet fastslår i en faglig vurdering, at variation i indtaget af kornprodukter, og især fuldkornsprodukter, er en vigtig del af en sund og planterig kost.

For at variere indtaget af fuldkornsprodukter kan vi for eksempel spise rugbrød med eller uden frø, fuldkornshvedebrød, havregryn, müsli, grød af hirse og byg, brune ris, fuldkornspasta, bulgur og couscous.

Vurderingen besvarer blandt andet spørgsmål om, hvilken mængde af fuldkorn der er forbundet med sundhedsmæssige fordele i en nordeuropæisk madkultur, hvilken mængde af fuldkorn der er nødvendig i en dansk planterig kost for at nå de nordiske anbefalinger for næringsstoftæthed, samt hvor stort et indtag af fuldkorn der er realistisk at spise i dansk madkultur.

En af konklusionerne er, at en passende mængde kornprodukter er mellem 300 og 400 g per dag for voksne, mens en passende mængde af fuldkornsprodukter er mellem 150 og 250 g, afhængigt af typen af fuldkornsprodukt. Det betyder, at mindst halvdelen af indtaget af kornprodukter bør være fuldkornsprodukter.

En fordel for både sundhed og klima

Et højere indtag af fuldkorn er forbundet med en nedsat risiko for flere livsstilssygdomme og dødelighed. Andre fordele er også forbundet med kornprodukter. Udover at bidrage med energi, bidrager alle kornprodukter for eksempel med protein og selen. Fuldkornsprodukterne indeholder også kostfibre, jern og zink – og især fuldkornsprodukter, der indeholder frø, bidrager med n-3 fedtsyrer.

Ikke nok med at fuldkornsprodukterne er forbundet med en nedsat risiko for sygdom og dødelighed, så er de også blandt de fødevaretyper, der har det laveste klimaaftryk. Derfor er kornprodukter, og især fuldkornsprodukter, en fordel for både helbred og klima.

Du kan i et notat læse mere om DTU Fødevareinstituttets faglige vurderinger: Scientific background for updating the recommendation for whole-grain intake (pdf).

Læs også Fødevarestyrelsens nyhed: DTU bekræfter anbefaling

Den faglige vurdering er udført på anmodning af Fødevarestyrelsen, som en del af rammeaftalen om forskningsbaseret myndighedsbetjening. Vurderingen bidrager til den videnskabelige baggrund for at opdatere anbefalingerne for indtag af fuldkorn.