Fremtidens fødevarer kan føre til nye former for allergi

Fødevaresikkerhed Ernæring og kostvaner Fødevarer, fisk og landbrug Sundhed og sygdomme
Spirulina og rapskager er to nye fødevarer, der kan lede til allergi, viser et nyt studie fra DTU Fødevareinstituttet.

Den grønne omstilling kommer med nye former for fødevarer, der i sig selv kan være ophav til nye former for allergi.

Forskere fra DTU Fødevareinstituttet har undersøgt to nye fødevarer, spirulina og rapskager, som er sammenlignet med to kendte fødevarer. Peanuts, der er kendt for at være meget allergifremkaldende, og gelatine, der er meget lidt allergifremkaldende.

Undersøgelsen viste, at både spirulina og rapskager kunne give anledning til allergi. Det allergene respons var størst for rapskager, som dermed lå på meget tæt på peanuts.

Varmebehandling påvirkede de to fødevarer forskelligt. Mens proteinerne i rapskage forblev allergene efter varmebehandling ved 72 grader celsius, havde proteinerne i spirulina ikke længere nær så stort et allergent potentiale efter samme varmebehandling.

Studiet er omtalt i en artikel i Dagens Medicin.

Læs artikel i Dagens Medicin Så allergene er fremtidens fødevarer

Læs om DTU Fødevareinstituttets forskning i Fødevareallergi