Plantebaseret varm ret. Foto: Colourbox.dk

Brug kostrådene til at spise sundt og klimavenligt

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner
Danmark har fået nye officielle kostråd, som danskerne kan bruge til at spise sundt og klimavenligt. DTU Fødevareinstituttet har udarbejdet kostrådenes videnskabelige grundlag

Spis planterigt, varieret og ikke for meget. Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk. Sådan lyder et par af Danmarks nye officielle kostråd, som danskere kan bruge til at sammensætte en sund og klimavenlig kost.

DTU Fødevareinstituttet har – med afsæt i den tilgængelige videnskabelige dokumentation - udarbejdet det videnskabelige grundlag for kostrådene. Forskerne har desuden opstillet en dansk modelkost baseret på den globale såkaldte EAT-Lancet referencekost. Modelkosten er mere plantebaseret, end hvad en almindelig dansker spiser i dag, og lever op til de nordiske næringsstofanbefalinger.

Se hvordan f.eks. valget af ingredienser i madlavningen kan have betydning for både menneskers sundhed og klimaet i denne korte animation.

Find alle de nye kostråd på Fødevarestyrelsens website: De officielle Kostråd – godt for sundhed og klima.

DTU Fødevareinstituttets arbejde med at udvikle vidensgrundlaget for de nye kostråd er nærmere beskrevet i rapporten: Råd om bæredygtig sund kost. Fagligt grundlag for et supplement til De officielle Kostråd (pdf).

Se desuden indlæg i Avisen Danmark: Du, miljøet og klimaet bliver, hvad du spiser  – fra fødevareminister Rasmus Prehn, administrerende direktør i Hjerteforeningen Anne Kaltoft, administrerende direktør i Diabetesforeningen Claus Richter, direktør i Concito Christian Ibsen, administrerende direktør i Kræftens Bekæmpelse Jesper Fisker, Institutdirektør på DTU Fødevareinstituttet Christine Nellemann og præsident i Danmarks Naturfredningsforening Maria Reumert Gjerding.