Fisk. Foto: Colourbox.dk

Regnemodel laver personlige kostråd for optimalt fiskeindtag

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner Sundhedsfremmende stoffer

En regnemodel fra DTU genererer personlige kostråd for, hvor meget fisk en person behøver at spise for at efterleve anbefalingerne for indtag af D-vitamin og gode fedtsyrer.

En ph.d.-studerende fra DTU Fødevareinstituttet har udviklet en model, der kan generere personlige kostråd for, hvor meget fisk en person behøver at spise for at nå op på det anbefalede indtag af de sunde indholdsstoffer uden at indtage uacceptable mængder af de skadelige indholdsstoffer.

Nuværende indtag og præferencer som udgangspunkt

Modellen beregner de personlige kostråd på baggrund af forskellige variabler.

Den bruger data om personens vægt og nuværende indtag af D-vitamin og sunde fedtsyrer fra andre kilder. Den bruger også data om personens gennemsnitlige ugentlige indtag af ni forskellige typer fisk, såvel som om fiskenes indhold af sundhedsgavnligt D-vitamin og fedtsyrer samt sundhedsskadeligt kviksølv og dioxiner. Endvidere tager den højde for fisketyper, personen ikke bryder sig om.

Modellen kan også vise, om fiskeelskere bør spise mindre mængder af bestemte typer fisk eller erstatte dem med indtag af andre varianter for at undgå et indtag af de skadelige stoffer, som kan udgøre en sundhedsmæssig risiko.

En videreudviklet model vil i fremtiden kunne indarbejdes i en app, der kan designe individuelle, realistiske og opnåelige kostråd for brugeren. Ved at fodre modellen med andre data, vil den også kunne bruges til at generere kostråd for andre fødevarer.

Spis mere fisk

Ifølge de officielle kostråd bør danskere spise 350 gram fisk om ugen. Det er bl.a., fordi fisk er en vigtig kilde til D-vitamin og fedtsyrer (fiskeolie), som kroppen har brug for, og som det kan være svært at få nok af fra andre fødevarer.

Tal fra den seneste nationale undersøgelse af danskernes kost og fysiske aktivitet fra DTU Fødevareinstituttet viser dog, at mange danskere er et godt stykke fra at leve op til anbefalingen.

Udviklingen af modellen, og hvordan den virker, er nærmere beskrevet i Maria Perssons ph.d.-afhandling: On Optimization of Personalized Fish Intake Recommentations.

Ph.d.-studiet indgår i Metrix projektet, som DTU Fødevareinstituttet har gennemført med en bevilling fra Miljø- og Fødevareministeriet. I projektet har forskerne beregnet de positive og negative sundhedseffekter af enkelte fødevarer, næringsstofgrupper og hele kosttyper.

Download projektrapporten fra DTU Fødevareinstituttets website: Metrix.

Et andet ph.d.-studie fra DTU Fødevareinstituttet viser, at gennemsnitsdanskere vil opnå en sundhedsmæssig gevinst ved at erstatte en del af det røde og forarbejdede kød i kosten med fisk. Læs om studiet i en nyhed fra instituttet: Stor sundhedsgevinst ved at skifte bøffen ud med fisk.