Photo: Colourbox.com

Lær om helgenomsekventering – helt gratis

Gener og genomer Fødevarer, fisk og landbrug

Med bare nogle få klik med musen kan studerende i hele verden få adgang til et gratis onlinekursus om helgenomsekventering – en metode som hurtigt og relativt billigt kan kortlægge mikroorganismers totale DNA-profil ved hjælp af online redskaber. Kurset introducerer de studerende til helgenomsekventeringsteknikker, som har revolutioneret måden, hvorpå sygdomme bliver påvist og udbrud bliver efterforsket. Kurset bliver udbudt via Coursera og bliver undervist af eksperter fra DTU Fødevareinstituttet.

Arbejdet med at finde smittekilden i et sygdomsudbrud har indtil for få år siden ofte været væsentligt forsinket af, at analysemetoderne – hvoraf nogle er mere end 50 år gamle – kunne være flere uger om at afsløre, hvilken sygdomsfremkaldende organisme forårsagede sygdomsudbruddet.

Helgenomsekventeringsteknikker, som hurtigt og relativt billigt kan kortlægge sygdomsfremkaldende mikroorganismers totale DNA-profil på én gang, har imidlertid revolutioneret arbejdet med at efterforske udbrud og påvise sygdom

Forskere fra DTU Fødevareinstituttet har stor erfaring med at bruge helgenomsekventeringsteknikker og har udviklet flere online redskaber til at analysere og typebestemme mikroorganismer. De har nu udviklet et gratis MOOC e-lærings kursus, så flere rundt om i verden kan få gavn af deres viden

De studerende lærer om teorien bag metoderne og bliver trænet i brugen af forskellige gratis online redskaber til at analysere data om helgenomsekventering for at kunne typebestemme bakterier og kortlægge forekomsten af antibiotikaresistens i bakterierne.

DTU Fødevareinstituttet har allerede erfaring med at undervise i et globalt klasseværelse. Instituttet lancerede sit første MOOC kursus om antibiotikaresistens i 2016.

Om kurset

Der er løbende optag på det fem uger lange kursus, som bliver undervist på engelsk. Kurset er rettet mod personer med en interesse for feltet – f.eks. bachelor- eller kandidatstuderende, laboratorieteknikere, forskere eller personer, der arbejder i fødevare-, sundheds- eller veterinærsektoren.

Undervisningen foregår via en interaktiv lærebog, som indeholder videoer, quizzer og opgaver. I løbet af kurset vil de studerende have mulighed for at mødes i en online studiegruppe.

Studerende skal regne med at skulle bruge én til to timer ugentlig på studierne. Personer, som består kurset, kan for 50 amerikanske dollars få udstedt et kursusbevis.

Kurset bliver tilbudt via Coursera, som er en international udbyder af gratis e-læringskurser. Læs beskrivelsen af kurset på Courseras website: Whole genome sequencing of bacterial genomes - tools and applications.

På DTU Fødevareinstituttets website er der mere information om helgenomsekventering og instituttets forskning på området, som er med til at sætte den internationale standard for påvisning, overvågning og studier af den globale spredning af sygdomsfremkaldende mikroorganismer og antibiotikaresistente bakterier: Helgenomsekventering.

I 2016 blev DTU Fødevareinstituttet udnævnt som Verdenssundhedsorganisationen, WHO’s første samarbejdscenter for genomics, som en anerkendelse af instituttets pionerarbejde indenfor forskning i brugen af helgenomsekventering.