Image: Colourbox.dk

Hjælp til sund mad i daginstitutioner

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner

En ny guide fra Fødevarestyrelsen skal hjælpe danske daginstitutioner med at tilberede sundere mad til børnene. DTU har udarbejdet guidens ernæringsfaglige grundlag.

Børn, som er i daginstitution fra før morgenmadstid til sidst på eftermiddagen, skal have dækket op til 70% af dagens energibehov i daginstitutionen. Det stiller store krav til madens ernæringsmæssige værdi, som både skal indeholde nok energi og være sammensat af fødevarer, der indeholder de rette næringsstoffer.

I menuplanlægningen har landets dagsinstitutioner siden 2009 kunnet bruge Fødevarestyrelsens anbefalinger for sammensætningen af sunde frokostmåltider. Den har styrelsen i september 2018 erstattet med ”Guide til sundere mad i daginstitutionen”, som indeholder ernæringsmæssige principper for den mad, daginstitutioner tilbyder 1-6-årige børn.

Der er principper for de enkelte måltider og som noget nyt både principper for madordninger med kød og fisk såvel som madordninger med vegetarisk profil.

DTU står for det ernæringsfaglige grundlag

Det ernæringsfaglige grundlag for guiden er udarbejdet af rådgivere og forskere på DTU Fødevareinstituttet. De har blandt andet haft til opgave at sikre, at guidens principper er i tråd med de nordiske næringsstofanbefalinger og de officielle kostråd, samt at de kan omsættes i praksis i daginstitutionerne.

DTU Fødevareinstituttet forklarer i en e-artikel, hvordan næringsstofanbefalinger og de officielle kostråd er omsat til principperne i den nye guide: Ernæringsfaglig baggrund for guide til sundere mad i daginstitutionen (pdf).

Artiklen sætter fokus på områder, institutionerne skal være særligt opmærksomme på. Læs f.eks. om mælks betydning for børns ernæring, og hvordan bælgfrugter og æg kan erstatte kød i daginstitutioner, der ønsker at tilbyde mindre kød.

Guide til sundere mad i daginstitutionen og det tilhørende opslagsværk kan downloades fra måltidsmærket.dk.