Photo: Colourbox.com

Protein lige vigtig selvom appetitten skrumper med alderen

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner
Selvom portionsstørrelserne bliver mindre, når appetitten svinder med alderen, skal mængden af protein på tallerkenen forblive konstant. Det er nødvendigt, for at folk over 65 år får så meget protein, som de Nordiske næringsstofanbefalinger foreskriver, viser beregninger fra DTU Fødevareinstituttet.

Udregningerne bag Fødevarestyrelsens officielle kostråd tager udgangspunkt i en gennemsnitskost, der dagligt indeholder 10 megajoule (MJ). Både den mængde energi, mennesker forbrænder, samt deres appetit svinder dog ofte med alderen. Derfor er det gennemsnitlige energibehov for folk over 65 år på 9 MJ.

Modelberegninger: Protein skal fylde relativt mere

DTU Fødevareinstituttet har for Fødevarestyrelsen udregnet, hvordan kosten skal sammensættes, så den mindre mængde mad indeholder lige så mange næringsstoffer som tidligere. Sammenlignet med den officielle Y-tallerkenmodel viser beregningerne, at proteindelen på en tallerkenmodel for personer over 65 år skal fylde relativt mere, mens fedtstof, kulhydrater, frugt og grønt skal fylde relativt mindre.

Den forhøjede proteinanbefaling er nødvendig for at bevare den vigtige muskelmasse.

Modelkost vs faktisk kost

Data fra den nationale undersøgelse af danskernes kost og fysiske aktivitet 2011-2013 viser, at de 65-75-årige i gennemsnit spiser den samlede mængde kød, fjerkræ og fisk, som modelkosten anbefaler. For at leve op til anbefalingerne er det dog nødvendigt at skære ned på indtaget af rødt og forarbejdet kød og erstatte det med meget mere fjerkræ og lidt mere fisk.

I forhold til den faktiske gennemsnitskost vil de 65-75-årige for at leve op til modelkosten i øvrigt skulle spise flere magre mælkeprodukter, mere frugt og grønt samt fedtstof i mindre mængde, men af bedre kvalitet (umættet i stedet for mættet).

Beregningerne er nærmere beskrevet i notatet: Modelberegninger bag kostråd til ældre over 65 år (pdf). Notatet er udarbejdet på opdrag for Fødevarestyrelsen.