Photo: Colourbox.com

55-75-årige mænd lever mindre sundt end kvinder

Ernæring og kostvaner

Blandt 55-75-årige danskere lever mænd mindre sundt end jævnaldrende kvinder på stort set alle områder, viser en analyse fra DTU Fødevareinstituttet.

Danske mænd i alderen 55-75-år lever generelt mindre sundt end kvinder i samme aldersgruppe vurderet ud fra KRAM-faktorerne (kost, rygning, alkohol, motion).

23% af mændene ryger således dagligt mod 18% af kvinderne, og flere mænd end kvinder (23% vs. 17%) overskrider den ugentlige højrisiko genstandsgrænse for alkoholindtag. Samtidig drikker 15% af mændene ikke vand i løbet af en uge mod kun 2% af kvinderne.

Endvidere spiser 25% af mændene en mindre sund kost, mens det kun er tilfældet for 7% af kvinderne. Det skyldes bl.a., at mindre end én ud af ti mænd efterlever kostrådet om at spise 600 gram frugt og grønt om dagen sammenlignet med fire ud af ti kvinder.

Det er kun i forhold til indtag af kager, slik og chokolade, at mænd har sundere kostvaner end kvinder.

Hvad angår motion, er der ikke forskel mellem kønnene.

Mere frugt og grønt, mindre alkohol og tobak er vejen frem for mændene

Analysen, som DTU Fødevareinstituttet har lavet for Fødevarestyrelsen, peger på områder, hvor der er potentiale for at fremme sund kost og sundhedsadfærd blandt de 55-75-årige mænd. Ifølge analysen ligger de store sundhedsmæssige udfordringer især i at få mændene til at øge deres indtag af frugt og grønt, drikke mindre alkohol og mere vand samt kvitte tobakken.

Desuden skal der sættes fokus på at gøre weekendens kost sundere. Det gør sig gældende for både mænd og kvinder, fordi kostkvaliteten er dårligere i weekenden. Det skyldes, at indtaget af frugt og grønt, fuldkornsprodukter samt vand, kaffe og te er lavere end i hverdagen, mens indtaget af kager, is, snacks og alkohol er højere.

Analysen fra DTU Fødevareinstituttet er nærmere beskrevet i rapporten: Overvægt blandt 55-75-årige danskere – potentialer for at fremme sund kost og sundhedsadfærd (pdf). Læs også om de væsentligste resultater i et faktaark: Fakta om overvægt blandt 55-75-årige danskere – potentialer for at fremme sund kost og sundhedsadfærd (pdf).

Andre resultater fra analysen er dækket i nyheden: Overvægtige 55-75-årige danskere bør bevæge sig mere og spise sundere.

Analysen bygger på data, herunder målte data for overvægt, fra 977 personer i alderen 55-75-år, som er indsamlet til Den nationale undersøgelse af danskernes kost og fysiske aktivitet 2011-2013.