Photo: Colourbox.com

Onlinekursus fra DTU blandt verdens bedste

Bakterier og mikroorganismer Gener og genomer Fødevaresikkerhed

Et gratis onlinekursus fra DTU Fødevareinstituttet om helgenomsekventering er udnævnt som et af de 20 bedste nye MOOC e-læringskurser i verden for 2017.

Millioner af videbegærlige mennesker verden over benytter sig hvert år af muligheden for at deltage i nogle af de tusindvis af MOOC e-læringskurser, som er til rådighed. MOOC er en forkortelse af Massive Open Online Courses, som betyder at der er tale om et gratis, online kursus, som er tilgængeligt for kursister fra hele verden.

Top 20 for nye MOOC kurse

Verdens førende søgemaskine for MOOC kurser, Class Central, har offentliggjort listen over de 20 bedste MOOC kurser, som er blevet lanceret i 2017. Top 20 listen er udregnet på baggrund af brugeranmeldelser af kurserne.

Med på listen er et kursus fra DTU Fødevareinstituttet om helgenomsekventering – en metode som hurtigt og relativt billigt kan kortlægge mikroorganismers totale DNA-profil ved hjælp af online redskaber. Teknikker til helgenomsekventering har revolutioneret måden, hvorpå sygdomme bliver påvist og udbrud bliver efterforsket.

De studerende lærer om teorien bag metoderne og bliver trænet i brugen af forskellige gratis online redskaber til at analysere data om helgenomsekventering for at kunne typebestemme bakterier og kortlægge forekomsten af antibiotikaresistens i bakterierne.

Tusindvis af kursister fra hele verden

Siden kurset blev lanceret i slutningen af september 2017, har det tiltrukket mere end 4.700 kursister fra hele verden. Mere end 300 kursister har gennemført hele kurset. Nogle vælger derudover kun at tage de moduler, de har speciel interesse i eller har brug for mere viden om – f.eks. i forbindelse med deres studier eller for at udføre deres arbejde.

En af brugerne skriver i sin anmeldelse: ”The module was easy to follow and the class exercises made it very easy to understand. I will highly recommend this course to microbiology students especially the ones without prior knowledge of bioinformatics for epidemiological study of bacterial infections."

Om kurset

Der er løbende optag på det fem uger lange kursus, som bliver undervist på engelsk. Kurset er rettet mod personer med en interesse for feltet – f.eks. bachelor- eller kandidatstuderende, laboratorieteknikere, forskere eller ansatte i fødevare-, sundheds- eller veterinærsektoren.

Undervisningen foregår via en interaktiv lærebog, som indeholder videoer, quizzer og opgaver. I løbet af kurset får de studerende mulighed for at mødes i en online studiegruppe.

Studerende skal regne med at skulle bruge én til to timer ugentlig på studierne. Personer, som består kurset, kan for 50 amerikanske dollars få udstedt et kursusbevis.

Kurset bliver tilbudt via Coursera, som er en international udbyder af gratis e-læringskurser. Læs beskrivelsen af kurset på Courseras website: Whole genome sequencing of bacterial genomes - tools and applications.

Se hele top 20 listen over nye MOOC kurser på Class Centrals website.

Ifølge Class Central er der i årenes løb blevet udviklet mere end 9.400 MOOC kurser og mere end 78 millioner onlinestuderende er blevet indskrevet. Flere end 800 universiteter globalt tilbyder et eller flere MOOC kurser.