Photo: Colourbox.com

DTU har åbnet innovationslegeplads for fødevarer

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevareproduktion

DTU har åbnet en 300 m2 stor innovationslegeplads, hvor studerende, forskere og virksomheder kan afprøve gode idéer inden for fødevareområdet.

Det er næsten kun fantasien, der sætter grænser for de kreative påfund, som studerende, forskere og virksomheder kan udvikle og afprøve i DTU Foodlab på Lyngby Campus. Den 300 m2 store innovationslegeplads, som officielt slog dørene op i september, byder bl.a. på et gæringsanlæg og et eksperimentelt køkken, hvor der er rig mulighed for at afprøve forskellige teknologier.

Visionen bag DTU Foodlab er at skabe et miljø, hvor ingeniørstuderende får mulighed for at udvikle teknologier, redskaber og opskrifter til fødevareområdet. Ambitionen er også at skabe samarbejder med virksomheder, som skal have testet idéer af eller søger videnskabelig sparring med forskere.

Foodlab skal fungere som en partner for undervisere på universitetet og være et sted for køkkenchefer, der søger viden om og kompetencer til at indføre ny teknologi i deres køkkener.

Projektleder på DTU Foodlab er Roberto Flore, som magasinet Rolling Stone i 2017 udråbte blandt de 25 mest innovative personer, der forandrer verden. Han kommer fra en stilling som leder af kulinarisk forskning og udvikling i den selvejende organisation Nordic Food Lab.

Det nye fødevarelaboratorium danner allerede rammen om en del af DTU Fødevareinstituttets undervisning, ligesom instituttet vil være kreativ sparringspartner for Foodlab i planlægningen af forskellige innovationskonkurrencer med fødevarer som omdrejningspunkt.

Se en kort video fra åbningen af Foodlab på YouTube.

DTU Fødevareinstituttets ambition er at være et ledende innovationsmiljø for fødevaresektoren. Læs på instituttets website, hvordan forskningsresultater f.eks. bliver brugt til at hjælpe industrien med at finde værdiskabende løsninger på aktuelle udfordringer og til at skabe patenterbare opfindelser.