Photo: Colourbox.com

Populær håndbog til brug i kostplanlægning

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner
Den seneste version af Kosthåndbogen har på ét år haft flere end 24.000 unikke besøgende. DTU Fødevareinstituttet er med i arbejdsgruppen bag håndbogen.

Det kan være vanskeligt at sikre, at et måltid lever op til de officielle anbefalinger for en sund kost. Særligt hvis man samtidig skal tage højde for, at personen, der skal spise målet, f.eks. lider af fødevareallergi eller har en nyresygdom.

I arbejdet med at sammensætte måltider, der indeholder både de rette næringsstoffer og tager hensyn til folks personlige omstændigheder, kan ernæringsfaglige professionelle støtte sig op ad Kosthåndbogen.

Kosthåndbogen er et opslagsværk med konkrete anbefalinger og kostforslag. Den udkom første gang i 2005.

Den 3. reviderede version udkom i december 2016 som et samarbejde mellem Sundhedsstyrelsen, Fødevarestyrelsen og Kost & Ernæringsforbundet og har vist sig at være meget populær. Websitet, hvor håndbogen ligger, har på ét år haft flere end 24 .000 unikke besøgende.

Den Nationale Kosthåndbog er et online opslagsværk med retningslinjer for forskellige kostformer og diæter, herunder valg af fødevarer, dagskostforslag og illustrationer. Bogen er rettet mod ernærings- og sundhedsfaglige personer, der arbejder med kost enten i behandlingsøjemed eller ved almindelig forplejning i institutioner.

Der er adgang via Kosthåndbogens website

DTU Fødevareinstituttet har siddet med i arbejdsgruppen bag bogen, og seniorrådgiver Agnes N. Pedersen er den ene af bogens to faglige redaktører.