EFSA logo

Eksperter fra DTU udpeget til EFSA paneler

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed

EFSA har valgt de fødevaresikkerhedseksperter – inklusiv tre DTU ansatte – som skal sidde i organisationens videnskabelige paneler de næste tre år.

Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, har udvalgt de eksperter, som i den næste treårige periode skal være medlemmer af organisationens ti videnskabelige paneler samt den Videnskabelige Komité.

De videnskabelige paneler laver risikovurderinger til beskyttelse af forbrugere, dyr og planter i EU og rådgiver EFSA i form af videnskabelige udtalelser, som offentliggøres i EFSA Journal – en online publikation med åben adgang. Panelernes arbejde danner grundlag for EFSA’s rådgivning af EU Kommissionen.

Panelmedlemmerne er højt kvalificerede, uafhængige forskere, der medvirker som eksperter inden for hver deres fagområder. De bliver udpeget på grund af deres ekspertise – ikke som repræsentanter for deres arbejdsplads. Eksperter fra danske institutioner deltager i syv af de faglige paneler samt i den videnskabelige komité.

DTU Fødevareinstituttet er repræsenteret i panelet for kemiske fødevareforureninger (CONTAM), samt i panelet for mikrobiologiske forureninger

EFSA’s videnskabelige paneler og den videnskabelige komité samt opbygning og hvordan EFSA arbejder er nærmere beskrevet på organisationens website.