EFSA logo

Fortæl EFSA hvad du mener om tre høringer

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed
Det er muligt at give din mening til kende om to vejledninger og en videnskabelig vurdering, som den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, har sendt i høring.

EFSA sender jævnligt videnskabelige vurderinger, vejledninger og debatoplæg til offentlig høring for at give interessenter mulighed for at bidrage med relevante synspunkter og videnskabelige data. Formålet er at skabe åbenhed og gennemsigtighed om EFSA’s arbejde.

Tre dokumenter i høring

EFSA har p.t. tre dokumenter i høring.

Det ene er en vejledning til, hvor meget en person kan tåle af et kemisk stof, som man ikke kender giftigheden af, baseret på stoffets kemiske struktur. Svarfrist er den 8. januar.

Det andet er en videnskabelig vurdering af risikoen ved tilstedeværelse af cyanogene glykosider i andre fødevarer end rå abrikoskerner. Svarfrist er den 25. januar.

Det sidste er et udkast til en administrativ vejledning, som ansøgere kan bruge til at udfærdige ansøgninger om godkendelse af tilsætningsstoffer til foderbrug. Svarfrist er den 12. december.

Høringssvar skal indsendes elektronisk. EFSA overvejer de modtagne kommentarer, forslag og data, når de endelige versioner af dokumenterne udarbejdes.

De relevante dokumenter samt tilhørende elektronisk svarblanket findes på EFSA’s website: