Photo: Colourbox.com

Pesticidrester i kosten 3. kvartal 2016

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed

Af de prøver af frugt, grøntsager og korn, som er analyseret for sprøjterester i forbindelse med den danske pesticidkontrol fra Fødevarestyrelsen og DTU Fødevareinstituttet for 3. kvartal 2016, udgør én prøve en sundhedsmæssig risiko. Som en konsekvens udsendte Fødevarestyrelsen en europæisk advarsel om indholdet i prøven.

DTU Fødevareinstituttet og Fødevarestyrelsen rapporterer hvert kvartal resultater fra den danske pesticidkontrol.

Fødevarestyrelsen har ændret måden, resultaterne bliver afrapporteret. Således indgår nu i den kvartalsvise rapportering både prøver, der udtages som repræsentative for det danske marked (stikprøver), og prøver udtaget på baggrund af mistanke. Rapporten omfatter resultater fra prøver af både konventionelt og økologisk dyrkede varer.

Opgørelsen fra 3. kvartal 2016 viser, at ingen af de påviste sprøjterester i frugt, grønt og korn udgør en sundhedsmæssig risiko bortset fra én prøve af udenlandske mangoer. Som en konsekvens udsendte Fødevarestyrelsen en såkaldt Rapid Alert advarsel i Europa om indholdet i prøven.

Der er også i én prøve af økologisk avocado fundet rester af et pesticid, som ikke er tilladt i økologiske varer. Prøven er vurderet til ikke at have overholdt økologireglerne og varen er derfor nedklassificeret til at være ikke-økologisk.

Resultaterne fra kvartalsrapporterne vil blive rapporteret mere indgående næste år i Fødevarestyrelsens årlige rapport om pesticidrester i fødevarer, som DTU Fødevareinstituttet bidrager til.

Se kvartalsopgørelsen: Pesticider i kosten, Pesticidkontrol af fødevarer, 3. kvartal 2016 (pdf).

Læs også DTU Fødevareinstituttets nyhed fra den 5. september 2016: Pesticidbelastningen stadig lavest i danske afgrøder.