Photo: Colourbox.com

Iværksætteridéer får hjælp til at blive flyveklare

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevareproduktion Fødevareteknologi

Nitten iværksættere fra hovedstadsområdet er samlet til en bootcamp i DTU Fødevareinstituttet for at få viden og inspiration til at gøre deres idé til en kommerciel succes. Fødevarer lavet med restproduktet mask fra produktionen af øl og naturlige farvestoffer produceret ved hjælp af en skimmelsvamp er blandt de koncepter, der skal gøres flyveklare.

I alt 30 iværksættere i hovedstadsområdet deltager i programmet Growing Food CPH, hvor de får hjælp fra forretningsfolk og forskere fra bl.a. DTU Fødevareinstituttet til f.eks. at udvikle en solid forretningsplan eller løse en teknisk udfordring og derved accelerere deres gode idé.

På en bootcamp på DTU Fødevareinstituttet vil 19 af iværksætterne høre en række faglige oplæg om emner som fødevarekontaktmaterialers sikkerhed, hygiejnisk design af produktionslinjen og bedre ressourceudnyttelse af restprodukter fra produktionen. Bootcampen starter onsdag den 15. november 2017 og strækker sig over tre dage.

Deltagerne får også mulighed for at se nærmere på instituttets faciliteter. Det gælder eksempelvis de sensoriske laboratorier, hvor instituttets medarbejdere kan teste forbrugeres reaktion på forskellige fødevarer. Også DTU Bryghus, hvor medarbejderne er eksperter i bæredygtige produktionsmetoder, vil deltagerne se

Netværk og værdifuld sparring

Emil Krøll, som er godt i gang med at udvikle fødevarer lavet med restproduktet mask fra ølproduktion, glæder sig til på bootcampen at suge til sig af DTU Fødevareinstituttets viden om fødevareteknologi og produktionsprocesser. Da livet som start-up kan være ensomt, ser Emil Kroll også en stor værdi i at kunne netværke med andre entreprenører, som bakser med udfordringer, der ligner hans egne.

En af DTU’s egne spin-out virksomheder, Chromologics, der producerer naturlige farvestoffer ved hjælp af en skimmelsvamp, er også med på bootcampen. Selvom virksomheden er længere i processen med at sætte idéen i produktion end mange andre deltagere, er der ifølge chief scientific officer Anders Ødum stor værdi i at diskutere produktet med fagfolk og investorer, som kan validere idéen. Derudover kan andre deltagere måske drage nytte af de erfaringer, Chromologics har gjort sig i opstartsfasen.

Growing Food CPH er udviklet af investerings- og udviklingsselskabet CAPNOVA i samarbejde med Aalborg Universitet, DTU og Københavns Universitet. Projektet er støttet økonomisk af EU og Region Hovedstaden. Find mere information på Growing Food CPHˈs website.

Deltagerne får i udviklingsforløbet adgang til en mentor med de relevante forsknings- eller forretningskompetencer. De vil også deltage i en event, hvor de kan pitche deres produkt eller teknologi til potentielle investorer og partnere fra industrien.

Start-ups i Region Hovedstaden, hvis CVR-nummer ikke er mere end tre år gammelt, kan søge om at deltage i projektet, som kører ad to omgange over en i alt fire årig periode. I hver omgang er der plads til maksimum 30 start-ups. Det andet forløb bliver sat i gang i efteråret 2018. Interesserede iværksættere kan sende en mail til Growing Food CPH programme manager Rune Westergaard.

Start-ups, som deltager i udviklingsforløbet CPH Food, er velkomne til også at søge om deltagelse i Growing Food CPH.