Photo: Colourbox.com

Nye data for næringsstofindholdet i mel, gryn, kerner og frø

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner
Fødevaredatabankens data for en række næringsstoffer i forskellige typer mel, gryn, kerner og frø på det danske marked bliver opdateret takket være et projekt i DTU Fødevareinstituttet.

DTU Fødevareinstituttet står bag den danske fødevaredatabase, Frida, som indeholder oplysninger om op til 113 næringsstoffer i mere end 1.100 fødevarer på det danske marked.

I takt med at danskernes madvaner ændrer sig, bliver databasen løbende udvidet og opdateret med udvalgte kortlægninger af eksempelvis nye typer af fødevarer og områder.

Instituttet har i et netop afsluttet projekt genereret data for næringsstofindholdet i forskellige typer mel, gryn, kerner og frø på det danske marked, da eksisterende data i Frida indenfor produktkategorien generelt er begrænsede. De produkter, projektet har undersøgt, dækker bl.a. over varetyper som chiafrø og quinoa, der er kommet på markedet, siden de eksisterende data i Frida blev indsamlet.

De nye data vil være søgbare i Frida, når den næste version af databasen bliver publiceret i foråret 2019.

Se alle analyseresultaterne i rapport på DTU Fødevareinstituttets website: Næringsstofindhold i mel, gryn, kerner og frø (pdf).

Besøg fødevaredatabasen Frida.