Image: Colourbox.dk

Overvægtige 55-75-årige danskere bør bevæge sig mere og spise sundere

Ernæring og kostvaner

For lidt bevægelse og for mange kalorier er nogle af de centrale faktorer af betydning for høj forekomst af højrisiko overvægt blandt de 55-75-årige, viser en analyse fra DTU Fødevareinstituttet.

Højrisiko overvægt er den type overvægt, som er forbundet med en høj risiko for at udvikle sygdomme som type 2-diabetes og hjerte-karsygdomme.

Blandt 55-75-årige danskere ses højrisiko overvægt hos 44% af mændene og 46% af kvinderne. Personer i gruppen med højrisiko overvægt har 18-20 kilo ekstra på sidebenene sammenlignet med gruppen med lavrisiko overvægt.

Øget aktivitetsniveau og en sundere kost kan forebygge overvægt

En analyse, som DTU Fødevareinstituttet har lavet for Fødevarestyrelsen, har til formål at pege på områder, hvor det er muligt at sætte ind for at forbedre de 55-75-åriges sundhed.

Et væsentligt indsatsområde vil være at få gruppen til at bevæge sig mere, for jo højere et aktivitetsniveau, desto lettere er det at undgå overvægt. Mange over 60 år er opmærksomme på behovet for at være fysisk aktive. Derfor vurderer DTU Fødevareinstituttets forskere, at der er grundlag for at øge aktivitetsniveauet.

Et andet væsentligt indsatsområde vil være at forbedre kosten ved bl.a. at gøre den mindre kalorietæt og weekendens spise- og drikkevaner sundere. Mere end tre ud af fire 55-75-årige ønsker at spise sundt, og derfor vurderer forskerne, at der også her er potentiale for at påvirke adfærden.

For lidt bevægelse

Det fysiske aktivitetsniveau udgør den mest markante forskel mellem grupperne med lavrisiko og højrisiko overvægt. Det viser analysen fra DTU Fødevareinstituttet. Gruppen med højrisiko overvægt tager i gennemsnit 2.200-2.900 færre skridt om dagen end gruppen med lavrisiko overvægt.

Det lave aktivitetsniveau i gruppen med højrisiko overvægt betyder, at der er langt flere stillesiddende mænd og kvinder med højrisiko overvægt (hhv. 28% og 37%) end mænd og kvinder med lavrisikoovervægt (hhv. 17% og 9%). Personer betegnes som stillesiddende, hvis de tager mindre end 5.000 skridt dagligt.

I alt bevæger halvdelen af de 55-75-årige sig mindre end de internationalt anbefalede 7.500 skridt dagligt.

For mange kalorier

Derudover er maden blandt de 55-75-årige – som i resten af befolkningen – mere kalorietæt end de anbefalede 525 kilojoule per 100 gram mad. Kalorietætheden i mændenes mad er 46% højere end anbefalet, mens den i kvindernes mad er 29% højere.  Den kalorietætte mad er en ernæringsmæssig udfordring i både gruppen med lavrisiko og højrisiko overvægt.

Kosten er – som for resten af danskerne – også betydeligt mindre sund i weekender end i hverdagene. Når det bliver weekend, spiser de 55-75-årige mindre frugt, grønt og fuldkorn, men flere kager og snacks, og de drikker mere alkohol. Det er med til at øge kostens kalorietæthed.

Analysen fra DTU Fødevareinstituttet er nærmere beskrevet i rapporten: Overvægt blandt 55-75-årige danskere – potentialer for at fremme sund kost og sundhedsadfærd (pdf). Læs også om de væsentligste resultater i faktaarket: Fakta om overvægt blandt 55-75-årige danskere – potentialer for at fremme sund kost og sundhedsadfærd (pdf).

Analysen bygger på data, herunder målte data for overvægt, fra 977 personer i alderen 55-75-år, som er indsamlet til Den nationale undersøgelse af danskernes kost og fysiske aktivitet 2011-2013.