Photo: Mikal Schlosser

Studerende høster pris for vegansk gør-det-selv-ost

Fødevareteknologi Fødevareproduktion Fødevarer, fisk og landbrug

Fire DTU kandidatstuderende har vundet endnu en pris for deres gør-det-selv-produkt, der forvandler kikærtevand til vegansk ost.

Fire internationale studerende på DTU’s Fødevareteknologi-kandidatuddannelse har for tredje gang høstet stor anerkendelse for et innovativt produkt, der ved hjælp af en blanding af plantebaserede ingredienser kan forvandle vandet fra en dåse kikærter til en skærefast vegansk ost.

Holdet har fået topplacering i GreenTech-kategorien ved innovationskonkurrencen Venture Cup, hvor universitetsstuderende fra hele Danmark dyster om, hvem der har den mest nyskabende idé.

Produktet har allerede vundet en førstepræmie ved DTU’s innovationskonkurrence Grøn Dyst i juni 2018 samt en sølvplakette og 3.000 euro i oktober 2018 ved den internationale konkurrence Ecotrophelia i Paris.

De fire studerende bag produktet har lavet startup virksomheden Cheese It Yourself og arbejder på at gøre deres idé markedsklar, inden de bliver kandidater i sommeren 2019. De deltager blandt andet i programmet Ignite på DTU Skylab, hvor startups får hjælp og rådgivning i arbejdet med at etablere en virksomhed.

Teamet har udviklet deres produkt i forbindelse med et kursus på DTU Fødevareinstituttet, hvor studerende får hjælp til at udvikle innovative fødevareprodukter.

Cheese It Yourself er nærmere beskrevet i en artikel i DTUavisen fra november 2018, efter idéen vandt sølv ved Ecotropheliakonkurrencen: Studerende opfinder en klimavenlig vegansk ost.

Fonden for Entreprenørskab har støttet udvikling af et dansk Ecotrophelia-samarbejde på tværs af de danske universiteter.