Image: Colourbox.com

Saltindholdet i en række fødevarer kortlagt

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner

For at følge udviklingen mod at gøre danskernes kost mindre salt, har DTU Fødevareinstituttet kortlagt saltindholdet i frosne pizzaer, færdigpakkede supper, oste samt fiske- og skaldyrkonserves.

Fødevarestyrelsens Saltpartnerskab, som er et samarbejde mellem forskellige parter fra fødevareerhvervet og interesseorganisationer, har siden 2011 arbejdet på at reducere danskernes saltindtag. En vigtig del i indsatsen er virksomhedernes arbejde med at reducere fødevarers saltindhold.

Saltlisten, som partnerskabet har udviklet, indeholder vejledende mål for saltindhold i 15 overordnede fødevarekategorier, som fødevareproducenterne kan arbejde hen imod. For at følge udviklingen i fødevarernes saltindhold i forhold til de vejledende mål har DTU Fødevareinstituttet fået til opgave af gennemføre en monitorering ved hjælp af informationer, som er tilgængelige i produkternes næringsdeklaration.

De fire første fødevarekategorier, instituttet har undersøgt, er frosne pizzaer, færdigpakkede supper, færdigpakkede oste samt fiske- og sildekonserves fra danske dagligvarebutikker.

Undersøgelsens resultater

De 68 undersøgte pizzaer indeholder i gennemsnit 1,30 gram salt per 100 gram. I alt 78% af pizzaerne overholder Saltlistens vejledende mål.

Der er i Saltlisten vejledende mål for tre underkategorier af supper. Af de 44 supper, instituttet har undersøgt, overholder 80% de relevante mål.

Saltlisten indeholder vejledende mål for i alt 14 underkategorier af oste, og instituttet har undersøgt saltindholdet i 351 færdigpakkede oste fordelt på alle kategorier. I alt 62% overholder de relevante mål. Det gennemsnitlige saltindhold varierer meget fra ostetype til ostetype - fra 0,60 gram per 100 gram i flødeost naturel til 3,17 gram per 100 gram i Danablue.

Saltlisten har vejledende mål for tre underkategorier af fiske- og sildekonserves. Af 91 undersøgte produkter med sild i glas overholder 73% det relevante mål. Af 20 undersøgte produkter med rejer i lage overholder 35% det relevante mål. Af 77 undersøgte fiskekonservesprodukter (f.eks. tun i olie/vand) overholder 55% det relevante mål.

Metoden bag og resultaterne fra undersøgelserne er beskrevet i fire notater: