Photo: Colourbox.dk

Symposium om risikovurderinger

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed

Et symposium i Berlin vil samle fagfolk fra hele verden og stille skarpt på datidens, nutidens og fremtidens udfordringer for risikovurderinger set i et såvel nationalt som internationalt perspektiv. Fokus vil være på såvel mikrobiologisk og kemisk sikkerhed som metoder og harmonisering. DTU Fødevareinstituttet er medarrangør af symposiet, som bliver holdt i Berlin den 30. november og 1. december 2017.

I en tid præget af øget globalisering, hvor handel i stigende grad foregår på tværs af landegrænser, er internationalt samarbejde nødvendigt for at overvinde de udfordringer for forbruger- og fødevaresikkerheden, som verden står overfor.

Et symposium vil samle fagfolk fra hele verden i Berlin den 30. november og 1. december 2017 for at stille skarpt på historiske, nutidige og fremtidige udfordringer ved at foretagerisikovurderinger og håndtere mikrobiologisk og kemisk sikkerhed: Hvordan bruges nye teknologier f.eks. til at vurdere forekomsten af antibiotikaresistens? Hvordan holder vi skadelige kemikalier ude af fødevareemballage? Eller hvordan opdager og stopper man fødevaresvindel?

Oplægsholderne vil også fortælle om de metoder og teknologier, som det er muligt at bruge og udvikle for at vurdere risici og harmonisere måden risikovurderinger udformes på.

Forskere er inviteret til at indsende posters om aktuelle emner indenfor risikovurdering. De udvalgte posters vil blive fremlagt ved en postersession den 30. november, hvor arrangørerne uddeler en pris for den bedste poster.

Konferencen er arrangeret af tyske BfR (Bundesinstitut für Risikobewertung) i samarbejde med DTU Fødevareinstituttet, franske ANSES (Agence nationale de sécurité sanitaire de l’alimentation,de l’environnement et du travail) og sydkoreanske NIFDS (National Institute of Food and Drug Safety Evaluation).

Send forslag til posters

Deadline for at indsende posters er den 20. oktober. De skal sendes per e-mail til international@bfr.bund.de.

Se programmet for konferencen (pdf).

Torsdag den 30. november til fredag den 1. december 2017.

BfR
Diedersdorfer Weg 1
Tyskland

Tilmelding foregår via BfR’s website. Det er gratis at deltage i symposiet.

Kontakt

For spørgsmål om program og tilmelding kontakt BfR Academy på academy@bfr.bund.de.