Tiltrædelsesforelæsning

Invitation til professor Charlotte Jacobsens tiltrædelsesforelæsning

Fødevarer, fisk og landbrug Sundhedsfremmende stoffer Fødevareproduktion

Kom til tiltrædelsesforelæsning og hør om, hvordan bedre udnyttelse af havets ressourcer kan være med til at brødføde verden.

Verdenssundhedsorganisationen, WHO, forventer, at verdens befolkning vil vokse fra 7 milliarder i dag til 9,5 milliarder i 2050. For at kunne producere nok næringsrige fødevarer til at brødføde de mange munde vil det bl.a. være nødvendigt at udnytte havets ressourcer bedre – herunder fisk, tang og mikroalger.

En mere effektiv ressourceudnyttelse kræver forskning i, hvordan man bruger fiskeindustriens sidestrømme  til at producere fiskeolie og protein, samt hvordan tang og mikroalger kan bruges til at producere proteiner, omega-3 fedtsyrer, antioxidanter og pigmenter til fødevare- og foderindustrien.

De sunde omega-3 fedtsyrer er følsomme overfor ilt under behandling og opbevaring. Ilt kan gøre dem harske og give en ubehagelig smag og lugt. For at undgå, at fedtsyrerne bliver udsat for iltning, er der brug for nye teknologier bl.a. til at indkapsle fedtsyrerne.

Charlotte Jacobsens tiltrædelsesforelæsning med titlen ’Healthy marine ingredients for a growing population’ vil give eksempler fra DTU Fødevareinstituttets forskning indenfor disse områder. Hun vil illustrere, hvordan flere ingredienser kan udvindes fra det samme marine råmateriale, og hvordan antioxidanter fra tang kan beskytte fiskeolieberigede fødevarer mod harskning.

Invitation

Se invitation (pdf) fra DTU Fødevareinstituttets institutdirektør Christine Nellemann.

Fredag den 26. januar 2018 kl. 15.00-16.00 med efterfølgende reception.

DTU Lyngby Campus
Mødelokale S1
Bygning 101A, stuen
Anker Engelundsvej 1
2800 Kgs. Lyngby

Tilmelding

På grund af begrænset deltagerantal og servering er tilmelding nødvendig senest mandag den 22. januar 2018.. Det er ikke længere muligt at tilmelde sig.