Photo: DTU Fødevareinstituttet

Opfindsomhed og omtanke gør skolemad sundere

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner

Opfindsomhed og omtanke er nogle af de ingredienser, der kan give sortimentet i skolers madordning et sundhedsmæssigt løft. Det viser en undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet af seks skolers indsats med at gøre maden rigere på fuldkorn, frugt og grønt. Fødevarestyrelsen bruger erfaringerne fra undersøgelsen til at udforme en ny guide til sundere mad i skolen.

Den mad, danske grundskoleelever køber gennem deres skolers madordninger, indeholder generelt for lidt fuldkorn og for få grøntsager ifølge tal fra DTU Fødevareinstituttet. Det vil Fødevarestyrelsen ændre på blandt andet ved at udvikle en ny guide, som skal gøre sortimentet sundere.

DTU Fødevareinstituttet har undersøgt seks skolers indsats med at lave sundere made i skolen ved f.eks. at bruge flere grøntsager i varme retter og sandwich og ved at vælge brød, pasta og ris i fuldkornsvarianter i stedet for med raffinerede kornprodukter.

Kreativitet giver resultater

Skolerne har været kreative i forsøget på at øge elevernes indtag af frugt og grønt.

Eksempelvis har én skole udviklet en grundopskrift på brød til småretter og løssalg – f.eks. pizzasnegle – der har grove grøntsager såsom gulerod, persillerod og majs som en af hovedingredienserne. Derfor indeholder skolens brød nu 23% grøntsager og blandt elever, som udelukkende køber småretter eller mad fra løssalg, er indtaget af grøntsager steget fra tre til 25 gram.

Generelt er skolerne imod at tilbyde grøntsager som tilbehør, da de mener, at grøntsagerne vil blive smidt ud. Erfaringer fra projektet viser dog, at det ikke behøver at være sådan. En skole har således gjort sig gode erfaringer med, at eleverne spiser det frugt og grønt, der indgår som tilbehør til frokostretten, hvis det bliver tilbudt, mens eleverne venter på at få resten af maden serveret.

Mere frugt og grønt

Skolernes indsats med at bruge mere frugt og grøntsager har fået mængden i den mad, eleverne køber, til at stige med 36%. Ved projektets afslutning får elever, der køber et helt måltid mad, således 74 gram grøntsager på tallerkenen. Det er 17 gram mere end ved projektets start og udgør mellem 13-16% af den mængde frugt og grønt, et skolebarn dagligt bør spise afhængig af alder.

Større fuldkornsindtag

Derudover har skolernes fokus på mere fuldkorn, øget elevernes indtag af fuldkorn. Blandt elever, der køber et helt måltid, som indeholder et kornprodukt – f.eks. pasta eller brød – er andelen, der køber fuldkornsprodukter, steget fra 56% til 78%.

Læs mere

Læs mere om projektet i en e-artikel fra DTU Fødevareinstituttet: Flere grøntsager og fuldkornsprodukter i skolemad (pdf). Artiklen indeholder tips til personale i skolemadsordninger, som vil give maden på deres skole et sundhedsmæssigt løft.

Resultaterne fra undersøgelsen bruger Fødevarestyrelsen i arbejdet med at udforme en ny guide til sundere mad i skoler, som forventes lanceret i 2017.