Image: Colourbox.com

Råd til gravide om at undgå ingefærshots

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed

Fødevarestyrelsen råder gravide fra at indtage ingefærshots. En risikovurdering fra DTU viser nemlig, at et stort ingefærindtag muligvis øger gravides risiko for abort.

DTU Fødevareinstituttet har i en opgave for Fødevarestyrelsen undersøgt, om indtag af ingefærshots er et sundhedsmæssigt problem for gravide. Der er ikke gode humane data på området, og risikovurderingen er derfor baseret på en gennemgang af publicerede dyreforsøg, hvor drægtige rotter og mus har indtaget forskellige mængder ingefær.

Rotteforsøg har vist, at et stort indtag af ingefær fører til øget såkaldt resorption af embryoner/fostre. Det fortolker instituttets forskere som en øget risiko for abort hos mennesker.

Lille sikkerhedsmargin

Forskerne har også konstateret, at der er en lille sikkerhedsmargin mellem den daglige dosis, der har haft en skadelig effekt hos drægtige rotter, og den mængde ingefær, som en person indtager fra bare ét shot med ingefærrod. Det kan derfor ikke udelukkes, at det kan være forbundet med en risiko for fostrene, når gravide kvinder indtager store mængder ingefærrod via shots.

Fødevarestyrelsens råd til gravide

Med afsæt i risikovurderingen anbefaler Fødevarestyrelsen, at gravide ikke drikker ingefærshots eller spiser kosttilskud med ingefær. Ifølge Fødevarestyrelsen kan gravide dog roligt spise mad krydret med ingefær som del af en varieret kost.

Risikovurderingen er nærmere beskrevet i notat, som er tilgængelig på DTU Fødevareinstituttets website: Sikkerheden for gravide ved indtag af ingefærshots fremstillet af roden fra ægte ingefær (Zingiber officinale Roscoe).

Læs også Fødevarestyrelsens råd til gravide: Gravid med mindre uønsket kemi.

FAKTA OM INGEFÆRSHOTS

Mængden af ingefærrod i kommercielt fremstillede og hjemmelavede ingefærshots varierer meget. DTU Fødevareinstituttet har ved hjælp af oplysninger fra Fødevarestyrelsen beregnet, at ét shot indeholder udpresset saft eller vandigt udtræk fra 1,7-23 gram ingefærrod.