Tiltrædelsesforelæsning

Invitation til professor Dang Duong Bangs tiltrædelsesforelæsning

Fødevaresikkerhed Bioteknologi og biokemi Bakterier og mikroorganismer Fødevarer, fisk og landbrug

DTU Fødevareinstituttet inviterer til professor MSO Dang Duong Bangs tiltrædelsesforelæsning fredag den 22. maj 2015. Dang Duong Bang vil tale om baggrund, status og perspektiver indenfor sin forskning i mikrobiologiske fødevareanalyser. Forskningens fokus er nye metoder til påvisning af mikroorganismer med henblik på at udvikle et analyselaboratorium i en chip.

Fødevarebårne sygdomme er hvert år skyld i, at millioner af mennesker verden over bliver syge af den mad, de spiser. Samtidig har den globale handel med fødevarer, hvor varer krydser landegrænser og kontinenter hurtigere end nogensinde før, gjort det sværere at finde kilden til fødevarebårne sygdomsudbrud.

Indtil for nyligt har dyrkning af bakterier været den mest brugte mikrobiologiske metode til at spore kilden i et udbrud. Problemet er, at den metode både er dyr og tidskrævende, og at analysearbejdet skal foretages i et laboratorium.

I de seneste år har DTU Fødevareinstituttet derfor i samarbejde med andre partnere på DTU og i EU arbejdet på at udvikle et bærbart laboratorium, der samler alle funktioner fra et analyselaboratorium i en chip. I chippen udføres alle processer fra prøveforberedelse og påvisning af bakterier til rapportering af resultatet på kort tid (1-2 timer).

Den afgørende landvinding vil være, at chip systemet vil kunne bruges i felten for at finde kilden til et fødevarebårent udbrud eller det kan bruges kan bruges online til at detektere skadelige bakterier i fødevarer under selve produktionsprocessen uden at prøver skal transporteres til et centralt laboratorium.

Kom og hør professor MSO Dang Duong Bangs tiltrædelsesforelæsning om sin forskning i mikrobiologiske fødevareanalyser og udviklingen af et analyselaboratorium i en chip. Forelæsningen foregår på engelsk.

Invitation

Se invitation (pdf) fra DTU Fødevareinstituttets institutdirektør Christine Nellemann.

Fredag den 22. maj klokken 15.00-16.00 med efterfølgende reception.

DTU Lyngby Campus
Mødelokale M.01
Bygning 101A, 1.sal.
Anker Engelundsvej 1
2800 Kgs. Lyngby

Tilmelding

På grund af begrænset deltagerantal og servering er tilmelding nødvendig senest tirsdag den 19. maj 2015. Tilmeld dig her.