Photo: Colourbox

Beregningsmetode sikrer fødevarer af høj kvalitet

Fødevareproduktion Fødevareteknologi Fødevarer, fisk og landbrug

Beregning af opvarmnings- og nedkølingsprocesser i den industrielle forarbejdning af fødevarer er essentielle for at optimere produktionen – og for fødevaresikkerheden og spisekvaliteten. Et nyt værktøj til beregninger af processerne er udviklet i et ph.d.-projekt i DTU Fødevareinstituttet.

I ingeniørtunge virksomheder som for eksempel procesudstyrsindustrien er man kommet langt med at udvikle beregningsmetoder til opvarmnings- og nedkølingsprocesser i fødevareindustrien. Den fødevareproducerende industri har imidlertid ikke fulgt efter i samme grad. For at opretholde en konkurrencedygtig fødevareproduktion af bæredygtige og sikre fødevarer af høj kvalitet er det afgørende at udvikle værktøjer til beregning af processerne.

Industrien får let adgang til at optimere processerne

Martin Gram Christensen fra DTU Fødevareinstituttet har i sit ph.d.-projekt udviklet simple beregningsværktøjer, der kan anvendes i et regneark. Med regnearket bliver det lettere for den fødevareproducerende industri at implementere beregningerne i procesplanlægningen og herved optimere udnyttelsen af opvarmnings- og nedkølingsprocesser.

Produktionsudstyret kan udnyttes bedre

Beregningsmetoderne giver mulighed for at udnytte produktionsudstyret bedre, for eksempel i forbindelse med nedkøling af emballerede fødevarer, ved opvarmning af fødevarer ved lav temperatur og ved kogeprocesser. Ved at benytte metoderne får industrien en større forståelse af produktionsprocesserne og kan herved skabe mulighed for at producere mere bæredygtigt, fremstille mere sikre fødevarer og opnå bedre indtjening.

Kan implementeres i industrien med det samme

Det konkrete resultat af projektet er et sæt ligninger, som kan anvendes til generelt at beregne opvarmnings- og nedkølingstider for fødevarer. De udviklede ligninger kan umiddelbart implementeres i de softwareløsninger, som den fødevareproducerende industri bruger i dag.

Læs det danske resumé af Martin Gram Christensens ph.d.-afhandling: Formulering og validering af anvendte ingeniør-ligninger til beregning af varmetransmissionsprocesser i fødevareindustrien (pdf).

En kopi af ph.d.-afhandlingen er tilgængelig i DTU Fødevareinstituttet. Når artiklerne i afhandlingen er publiceret, bliver hele afhandlingen tilgængelig fra www.food.dtu.dk. Send en mail til food@food.dtu.dk, hvis du ønsker at få besked, når det sker.