Photo: Colourbox.com

Pesticidrester i kosten 4. kvartal 2015

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed

Ingen af de påviste sprøjterester, der blev fundet i forbindelse med den danske pesticidkontrol fra Fødevarestyrelsen og DTU Fødevareinstituttet for 4. kvartal 2015, udgør en sundhedsmæssig risiko.

DTU Fødevareinstituttet og Fødevarestyrelsen rapporterer hvert kvartal resultater fra den danske pesticidkontrol. Den kvartalsvise rapportering omfatter resultater fra stikprøver af frisk og dybfrossen frugt og grøntsager samt korn – både konventionelt eller økologisk dyrket. Opgørelsen fra 4. kvartal 2015 viser, at ingen af de påviste sprøjterester i frugt, grønt og korn udgør en sundhedsmæssig risiko.

Resultaterne fra kvartalsrapporterne vil blive rapporteret mere indgående senere på året i Fødevarestyrelsens årlige rapport om pesticidrester i fødevarer, som DTU Fødevareinstituttet bidrager til. Den årlige rapport indeholder også data for forarbejdede varer, prøver af animalsk oprindelse, babymad og prøver udtaget på baggrund af mistanke.

Se kvartalsopgørelsen: Pesticider i kosten, Pesticidkontrol af fødevarer, 4. kvartal 2015 (pdf).

Læs også DTU Fødevareinstituttets nyhed fra den 28. juni 2014: Dansk frugt og grønt mindst belastet med pesticidrester.