Internationalt i front mod salmonella

Danmark bliver set som forgangsland i indsatsen for at bekæmpe salmonella i fjerkræ. Gennem de sidste knap 20 år er forekomsten af salmonella i danskproduceret slagtekyllinger og æg reduceret til tæt på nul i dag. Succesen skyldes en kombination af unikke videnskabelige metoder og samarbejde mellem myndigheder, industri og forskere. Det har betydet, at Danmark i 2012 som det første land i EU opnåede særstatus og derfor kan kræve, at importerede konsumæg skal være fri for salmonella.

Læs mere om den koordinerede indsats til at bekæmpe salmonella i Danmark:

Læs hvad der har påvirket og formet den danske indsats inden for bekæmpelse af salmonella i en analyse som virksomheden Kontrabande har udarbejdet på opdrag fra DTU Fødevareinstituttet: Danske Fødevaresuccesser. Journalistisk analyse af, hvad der har påvirket og formet den danske indsats inden for bekæmpelse af salmonella og antibiotikaresistens (pdf).

En artikel fra DTU Fødevareinstituttet beskriver instituttets arbejde med at udvikle effektive metoder til kortlægning af smittevejen fra dyr til mennesker: Salmonellabekæmpelsens internationale frontløber (pdf).

En artikelserie i The Oregonian kortlægger, hvordan de danske erfaringer kan inspirere i USA: Contaminated chicken: What can the USDA learn from Denmark about eliminating salmonella.

En videnskabelig artikel i tidsskriftet Emerging Infectious Diseases beskriver Danmarks omfattende salmonella kontrolprogram, som forskere i 2001 anslog hvert år sparer det danske samfund næsten dobbelt så meget, som det koster at gennemføre: Salmonella Control Programs in Denmark.