Indtag af fødevarer og næringsstoffer

I Den nationale undersøgelse af danskernes kost og fysiske aktivitet, DANSDA, bliver data om kostindtag indsamlet fra hele landet. Til det formål bliver der ved hjælp af CPR udtrukket en tilfældig gruppe danskere i alderen 4-75 år, som bliver inviteret til at deltage i undersøgelsen. De personer, der siger ja tak til at deltage, bliver herefter bedt om at registrere alt, hvad de spiser og drikker i syv sammenhængende dage ved hjælp af en fortrykt kostdagbog samt en billedserie med billeder af portionsstørrelser.

Kostdagbøgerne bliver returneret til DTU Fødevareinstituttet, og ved hjælp af beregningsprogrammet GIES og Fødevaredatabanken bliver gennemsnitligt indtag af fødevaregrupper og næringsstoffer beregnet.

De beregnede data kan bruges til at vise indtag af fødevarer og næringsstoffer i forskellige grupper af befolkningen, for eksempel mænd, kvinder, børn eller voksne, men også i forskellige regioner af landet. På den baggrund kan man vurdere, om nogle grupper i befolkningen har for lave eller høje indtag af makronæringsstofferne fedt, protein og kulhydrat, og vitaminer og mineraler. Blandt andet blev det på baggrund af data fra kostundersøgelsen i 1995 konstateret, at danskerne fik for lidt jod gennem kosten, hvilket har medført, at man nu tilsætter salt til jod.

Desuden kan data bruges til at vurdere, om befolkningen er i risiko for at få for meget af stoffer som for eksempel pesticider eller aroma- og tilsætningsstoffer. Resultaterne fra undersøgelsen har desuden vist, at nogle grupper i befolkningen vil få for meget nitrit gennem kosten, hvis EU's grænseværdier for tilsætning af nitrit til kødprodukter følges. Derfor har Danmark i dag lavere grænseværdier for tilsætning af nitrit end de øvrige EU-lande.

Da forsøgsdeltagerne bliver udtrukket løbende fra CPR, og kostindtag således bestemmes løbende over hele året, kan DTU Fødevareinstituttet også bruge data til at se på sæsonvariation i indtag af fødevarer. Deltagerne bliver også spurgt om deres brug af forskellige typer kosttilskud.

Samarbejde

Det nationale forskningscenter for velfærd (SFI)
SFI Survey