Foto Thomas Hjort Jensen

Nyt spil fremmer samtalen om den gode undervisning

To erfarne DTU-undervisere har udviklet spillet T-mind til undervisere på det teknologiske område.

Fem undervisere, en spilleplade formet som en skydeskive og en stak kort med 50 forskellige udsagn om undervisning. Det er ingredienserne i spillet T-mind, som lektorerne Claus Thorp Hansen fra DTU Mekanik og Lars Bogø Jensen fra DTU Fødevareinstituttet har udviklet. ’Teachers’ mind about teaching and learning’ står navnet for, og hele idéen er netop at få undervisere til at reflektere over og diskutere deres pædagogiske metoder og de studerendes læring.

”Normalt har man let ved at tale om sin faglighed, men der findes ikke mange fora, hvor man taler om sin undervisning,” forklarer Lars Bogø Jensen.

”Hvis man bare sætter sig sammen og diskuterer helt frit, hvad der er god undervisning, så vil lederen som regel få det sidste og afgørende ord. I spillet bliver alle ligemænd med samme taletid. Der er ikke nogen vinder eller endelig løsning. Præmien er bare, at man får indsigt i sin egen og kollegernes undervisning.”

’Kridt er et støvet, men meget effektivt medie. Brug det mere!’ ’Der kommer helt sikkert et nyt og bedre hold næste år’. ’Min opgave er at facilitere de studerendes læring’. Sådan lyder tre af de i alt 50 udsagn, som alle er autentiske, sagt af undervisere på DTU.

Udgangspunktet for spillet er spørgsmålet: ’Hvad er god undervisning i dit kursus?’ Spillerne får et kvarter til at finde netop de fem udsagn, som passer på deres opfattelse af god undervisning. Men de kan også supplere med deres egne ved at formulere dem på et blankt kort. Spillerne lægger kortene op med det vigtigste tættest på midten, og undervejs forklarer de deres valg over for de andre spillere.

”Det gode ved de præfabrikerede kort er, at man ikke behøver stå 100 procent på mål for et valgt udsagn; man vil måske ikke formulere det præcis sådan, men kan sige: Det er noget i den retning, jeg mener,” siger Claus Thorp Hansen.

Konsensus
T-mind er tænkt som en hjælp til undervisere på et kursus eller en uddannelse, som ønsker at finde frem til en konsensus om værdier og pædagogiske metoder. Men det vigtigste er, at de får gjort sig selv og kollegerne klart, hvorfor de gør, som de gør.

”I spillets løb finder man frem til fokusområder på tværs af kortene, og til sidst skal man sammen finde de fem kort, som underbygger gruppens konsensus. Dermed kan man opbygge et fælles mindset omkring undervisningen,” forklarer Lars Bogø Jensen.

”Og hvis man ikke kommer frem til en fælles holdning, bliver man i hvert fald klar over, hvilke forskellige undervisningsformer, de studerende kan møde på kurset.”

International interesse
T-mind fås i øjeblikket kun hos de to udviklere, som også tager ud og faciliterer spillet. Foreløbig har de introduceret det for en international og meget broget flok på undervisningskonferencer i Finland og Holland. De har selvfølgelig også spillet det med undervisere på DTU, og de har kontakt til forskellige tekniske gymnasier, som gerne vil prøve det.

Ved en spillesession på DTU gav de spillet et ekstra twist ved at annoncere, at der ville komme ’eksterne eksperter’ og kommentere resultatet. De havde nemlig ladet en gruppe studerende fra uddannelsen spille spillet i et lokale ved siden af, så de kunne perspektivere undervisernes afsluttende udsagn.

Hvert spil bidrager til de to udvikleres indsamling af videnskabelige data om den udvikling undervisere typisk gennemgår fra mest at have fokus på selv at overleve som underviser, til en fase, hvor stoffet er det vigtigste, og videre til den tid, hvor de har så meget overskud, at de kan se undervisningen fra de studerendes synsvinkel. De enkelte kort i T-mind er nummereret og klassificeret i forhold til denne model.

”En spiller kan f.eks. sige: ’Hvis jeg er i tidnød, taler jeg hurtigere’, og dermed kan vi konkludere, at han eller hun har mest fokus på stoffet. I den efterfølgende dialog kan den enkelte så måske blive ansporet til at tænke mere over, hvad god undervisning er for de studerende,” siger Claus Thorp Hansen.

De indsamlede data kommer til at indgå i en videnskabelig artikel, som de to udviklere regner med at skrive i løbet af foråret. De er også i gang med at gøre spillet frit tilgængeligt for undervisere i hele verden gennem en creative commons-licens.

”Vi kommer gerne ud og faciliterer T-mind i det omfang, vi har tid, men hvis nogle af de tidligere deltagere selv har lyst til at dele det med deres kolleger, får de altså nu muligheden for at downloade spilleplade og kort, som selvfølgelig også findes på engelsk,” siger Lars Bogø Jensen.