Photo: National Food Institute, Technical University of Denmark

Fire personer syge af listeria fra fiskeproducent

Fødevarer, fisk og landbrug Bakterier og mikroorganismer Fødevaresikkerhed
Fire personer er konstateret syge med en type listeria, som er fundet på fiskevirksomheden Hjerting Laks. Koordineringen af udbruddet er sket i regi af Den Centrale Udbrudsgruppe, som består af repræsentanter fra Statens Serum Institut, Fødevarestyrelsen og DTU Fødevareinstituttet.

Fødevarestyrelsen, Statens Serum Institut og DTU Fødevareinstituttet har sporet kilden til et mindre sygdomsudbrud af listeria, der har ramt fire personer, til fiskeproducenten Hjerting Laks.

"Laboratorierne har de seneste år fået langt bedre redskaber til at finde ud af præcis, hvilken undertype af listeriabakterien, der er i prøver fra patienter, virksomheder og fødevarer."
Overlæge Tyra Grove Krause

"Laboratorierne har de seneste år fået langt bedre redskaber til at finde ud af præcis, hvilken undertype af listeriabakterien, der er i prøver fra patienter, virksomheder og fødevarer. Dette giver os mulighed for at opklare denne slags udbrud og finde smittekilden hurtigere og mere præcist end tidligere", siger Tyra Grove Krause, overlæge i Statens Serum Institut.

Virksomheden Hjerting Laks blev også sidste år sat i forbindelse med et mindre udbrud af listeria med samme bakterietype. Fødevarestyrelsen tager derfor situationen meget alvorligt og har været på gentagne kontrolbesøg og har skærpet kontrollen af listeria på virksomheden, som i øvrigt samarbejder med Fødevarestyrelsen om at løse problemet.

Råd til forbrugerne

Der er ikke i 2015 blevet påvist forhøjede niveauer af listeria i nogle af virksomhedens produkter på markedet. Listeria er en naturligt forekommende bakterie, som gerne må være til stede i små mængder i visse, såkaldt stabiliserede produkter.

"Som forbruger skal man huske på, at man risikerer, at antallet af listeriabakterier vokser til et farligt niveau, hvis man ikke håndterer fiskeprodukterne korrekt. Derfor vil vi minde forbrugerne om at følge Fødevarestyrelsens råd om god køkkenhygiejne. Man bør fx sørge for at lægge fiskeprodukter på køl ved 5 grader, smide mad ud der har overskredet "Sidste anvendelsesdato" og huske, at når emballagen er åbnet, holder produkterne kun få dage på køl", siger sektionsleder Annette Perge fra Fødevarestyrelsen.

Fakta

I Danmark bliver der årligt registreret ca. 50 sygdomstilfælde pga. listeriabakterier, men i 2009 og i 2014 var der 90-100 på grund af større udbrud. I år er der indtil videre registreret 25 tilfælde. Det er overvejende personer, som er svækkede i forvejen, som bliver syge af listeria.

Koordinering af indsats og efterforskning af aktuelle sygdomsudbrud sker i regi af Den Centrale Udbrudsgruppe, som består af repræsentanter fra Statens Serum Institut, DTU Fødevareinstituttet og Fødevarestyrelsen.

Læs mere her: Sådan undgår du at blive syg af listeria

Hvis du har symptomer og mistanke om, at du kan have listeria, skal du kontakte din læge. Læs her bl.a. om symptomer på listeria.

Læs mere om listeria hos Statens Serum Institut

Læs fakta om listeria hos DTU Fødevareinstituttet