Photo: DTU Fødevareinstituttet / surface immobilization of functional microparticles on nanofibers

Invitation til professor Ioannis S. Chronakis’ tiltrædelsesforelæsning

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevareproduktion

DTU Fødevareinstituttet inviterer til professor Ioannis S. Chronakis’ tiltrædelsesforelæsning fredag den 5. maj 2017. Ioannis S. Chronakis vil tale om baggrund, status og perspektiver inden for sin forskning med titlen: 'The nano cosmos of ingredients: how bio-nano-structures can help conquer new frontiers for food and health’.

En nanometer (nm) er en milliarddel af en meter. Til sammenligning er en nanometer en million gange mindre end længden af en myre, og et ark papir er omkring 100.000 nanometer tyk.

Alle fødevarer – såvel naturlige som forarbejdede – indeholder nanostrukturer. Mælk. indeholder f.eks. kasein, en form for mælkeprotein, som har en diameter på mellem 100 og 200 nm. Kød består af proteinfilamenter, der er langt mindre end 100 nm tynde. Både den måde disse nanostrukturer er opbygget på samt ændringer i opbygningen påvirker mælken og kødets tekstur og egenskaber.

Ved fødevareforarbejdning og fordøjelse undergår alle fødevareingredienser (kulhydrater, proteiner og lipider) strukturelle ændringer på nanometer niveau.

Mens nanostrukturer i fødevareingredienser dannes naturligt, er der stor interesse for at forstå, både hvordan de dannes, og hvordan man skaber og kontrollerer sådanne nanostrukturer på det molekylære niveau. En sådan viden gør det muligt at udvikle funktionelle, sundere, mere velsmagende og sikrere fødevareingredienser og fødevarer ved at udnytte nanostrukturerne.

Ved at bruge nanoteknologi på fødevareområder er der potentiale for at fremstille sundere fødevarer ved f.eks. at reducere mængden af mindre sunde ingredienser (såsom sukker, salt, fedt), mens smagen bibeholdes. En anden metode er at tilsætte ingredienser, der kan beskytte og levere gavnlige bioaktive forbindelser til specifikke steder i kroppen.

Ioannis S. Chronakis’ tiltrædelsesforelæsning med titlen ’The nano cosmos of ingredients: how bio-nano-structures can help conquer new frontiers for food and health’ vil give eksempler på hans forskning indenfor naturlige og designede nanostrukturer af kulhydrater, proteiner og lipider samt fremtidige udfordringer for forskningsfeltet.

Forelæsningen vil give et indblik i forbrugeropfattelse af samt det voksende marked for fødevarer fremstillet ved hjælp af nanoteknologi. Det vil også kort berøre den hurtige udvikling af bioingredienser med nanostrukturer til brug indenfor andre life science områder.

Invitation

Se invitation (pdf) fra DTU Fødevareinstituttets institutdirektør Christine Nellemann.

Fredag den 5. maj kl. 15.00-16.00 med efterfølgende reception.

DTU Lyngby Campus
Mødelokale M1
Bygning 101A, 1.sal.
Anker Engelundsvej 1
2800 Kgs. Lyngby

Tilmelding

På grund af begrænset deltagerantal og servering er tilmelding nødvendig senest mandag den 1. maj 2017. Tilmeld dig via DTU Fødevareinstituttets website.