Præsentationer fra seminar om helhedssyn på fødevarer

Ernæring og kostvaner Fødevarekvalitet Fødevaresikkerhed Sundhed og sygdomme

DTU Fødevareinstituttet var den 24. november 2011 vært for et åbent seminar om helhedssyn på fødevarer. Seminaret havde fokus på DTU Fødevareinstituttets arbejde med en integreret analyse, der kan bruges til at vurdere en fødevares eller et næringsstofs fordele og ulemper for at give et bud på den sundhedsmæssige nettogevinst. Det er nu muligt at downloade præsentationerne fra seminaret.

Forskningsleder Morten Poulsen fra DTU Fødevareinstituttet gav eksempler på, hvordan mange fødevarer kan have såvel sundhedsmæssige fordele som ulemper, mens seniorforsker Maarten Nauta fra DTU Fødevareinstituttet præsenterede en del af instituttets igangværende forskning i helhedssyn på fødevarer. Jørgen Schlundt fra DTU Fødevareinstituttet talte om helhedssyn på fødevarer i et globalt perspektiv og Peter Sandøe rundede af med at gøre rede for forskellige risikoopfattelser og pege på veje til at fremme en god risikokommunikation.

Download præsentationerne:

Forskningsleder Morten Poulsen, DTU Fødevareinstituttet (pdf)
Seniorforsker Maarten Nauta, DTU Fødevareinstituttet (pdf)
Institutdirektør Jørgen Schlundt, DTU Fødevareinstituttet (pdf)
Professor Peter Sandøe, Københavns Universitet (pdf)