Photo: National Food Institute, Technical University of Denmark

EFSA søger nye medlemmer til ekspertpaneler

Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, søger eksperter til at indgå i otte paneler, som laver risikovurderinger til beskyttelse for forbrugere, dyr og planter. EFSA søger også nye medlemmer til sin Videnskabelige Komité. De valgte kandidater vil blive tilbudt et treårigt mandat fra juli 2015.

EFSA’s rolle er at give EU’s beslutningstagere objektiv, uafhængig, forskningsbaseret rådgivning, der bygger på den nyeste viden og forskningsresultater indenfor fødevaresikkerhed. Eksperter fra Europas universiteter, forskningsinstitutioner og nationale fødevaresikkerhedsmyndigheder opfordres til at ansøge om optagelse i EFSA’s otte videnskabelige paneler for at sikre, at rådgivningen er på et højt videnskabeligt niveau.

Panelerne rådgiver EFSA i form af videnskabelige udtalelser, som offentliggøres i EFSA Journal – en online publikation med åben adgang.

De otte paneler arbejder med henholdsvis:

• Forurenende stoffer i fødevarekæden
  • Biologiske farer
  • Ernæring
  • Plantesundhed
  • Genetisk modificerede organismer
  • Foder
  • Dyrs sundhed og velfærd
  • Plantebeskyttelse

EFSA søger også nye medlemmer til sin Videnskabelige Komité, som arbejder med generelle spørgsmål som harmonisering af risikovurderingsmetoder og nye metoder.

Ansøgning

Egnede ansøgere kan arbejde inden for en række videnskabelige områder som toksikologi, kemi, mikrobiologi og ernæring. Det er væsentligt, at ansøgeren har professionel erfaring med risikovurdering og dokumenteret ekspertise inden for mindst et af EFSA’s fagområder

Ansøgningsfristen er forlænget til den 7. juli 2014.

Find mere information om ansøgningsprocedurer og udvælgelse på EFSA’s website.